Skulle hjälpa en kompis med hans dator som blivit riktigt konstig och eftersom det inte gick att starta virusprogrammet ansåg jag att en formatering var sista lösningen. Han körde win XP så vid installationen tog jag bort partitionen, skapade en ny, formaterade den och installerade in win XP på nytt. När vi skulle installera antivirus-programmet började datorn gå RIKTIGT segt och startade om sig själv hela tiden. Provade att göra samma sak igen, ta bort, skapa ny, formatera och efter denna gången kunde vi lägga in antivirus-programmet, köra win update. Datorn hittade då 4 virus (ställen) och fungerar nu klockrent. Kan virus överleva två formateringar och två borttagningar av partitionen?
Både windows-skivan och antivirusskivan är virusfria.
Det kan var minnesresident också och ja då överlever det en formatering.
Nä, minnesresident är något annat. Det betyder att det är ett DOS-program som ligger i bakgrunden. Minnesresident som begrepp försvann i princip med Windows 95 när multitasking infördes.
Däremot kan det vara ett bootsektor-virus, som kan överleva en sådan behandling.
Det bästa i en sådan situation är att öppna datorn, kör med en magnet fram och tillbaka över disken, och återställa BIOS med en knapp på moderkortet. Då är man säker, men troligen även lite smått paranoid :)
En kolega till mig hade samma problem och det visa de sig att hans os-skiva från dell var smittad. Så hur mycket än han formaterade om sin hd så fick han inte bort viruset-
tips: scanna installationsskivan
325 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e