Jag har 6 st datorer (blandat Win95, Win98 och WinXP) i ett nätverk. Dom sitter bakom en D-link DI-804 mot en ADSL-anslutning. Nu vill jag blocka användandet av p2p, framför allt Kazaa. Har hittat lite info, men det verkar inte vara något som funkar.
Någon som vet hur jag kan göra?!
Det blir för mycket skit på datorerna... :|
Du kan nog sätta upp regler i routern som försvårar användandet för datorerna.
Men om du själv äger datorerna kan du först och främst säga åt de berörda att de inte får ladda ner saker genom p2p.
Sen att sätta lägre behörighet på dessa konton så det inte får installera program hur som helst kanske är ett sätt att gå?
Då man bara kan ställa in nya portnummer i p2p-programmen är det knappast hållbart att bara blockera portar.
cyprys, det är flera olika användare på datorerna, och dom gör inte alltid som man säger åt dom (13-17 år) ;) . På XP-maskinerna kan jag ju ställa iordning konton utan några högre rättigheter, men då flyttar jag bara problemet till 95 och 98-klienterna. :( för dom vet jag inte hur jag ska "strypa".
Ett tips är att installera NT eller XP på alla datorer så löser du det hela med rättigheter, t. ex. att installera p2p-program.
Men om datorerna inte är bra utrustade så kan det bli väldigt segt med XP.