webForumDet fria alternativet

Vilket är det bästa antivirusprogrammet?

Datasäkerhet

26 svar · 891 visningar · startad av HakanS

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg
Frågan#1

Vill ha tipps på vad jag ska köpa för antivirusprogram. Jag har installerat en provversion av F-Secure Antivirus, men vill veta om det finns något bättre.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Kika lite i senaste numret (1/2004) av Datormagazin om du har tillgång till den. Där har de test av antivirusprogram.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

I vilken miljö ska det användas?
Gateway e-post/webb? Hemma? Server? Klienter?

Ska användas i hem-datorn.
Jag får köpa (synd att man inte kan tjuvkika i den) Datormagazin.

Medlem sedan dec. 200196 inlägg

Kör panda antivirus, där i finns allt du behöver...
Är inte farligt dyrt heller, men är defenitivt säkrare än F-secure, och Norton antivirus... Jag har använt Panda i snart 10 år, och är hel nöjd med det.
Aktivera brandväggen i panda och din dator är till 99.99% säker...

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

men är defenitivt säkrare än F-secure, och Norton antivirus...

Källa?

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

På min PC använder jag mig av AVG Free edition och det har än så länge inte släppt in något virus i datorn. Gratis och med en automatiskt uppdateringsfunktion.

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg

jag använder avast och det är jag supernöjd med.

Källa?

Jag har jämfört med olika maskiner, en med norton, en med F-secure och en med panda... samtliga infekterades med samma virus, pandan slog till direkt. De andra hände det ingenting på...

OBS!!! provade många olika virus, pandan tog SAMTLIGA!!!

Det fick bli Panda efter att ha läst DatorMagazins test.

Du kommer inte bli besviken HakanS, det kan jag garantera...

Panda rockar fett vad gäller antivirus och brandvägg, övriga progg kan fara o flyga...

Panda antivirus åt folket :e

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

lycka till!

Tester i all ära, nog viktigare med akutella case! Att panda ska vara bättre än F-Secure på en enanvändarinstallation låter mycket konstigt.

BTH kör Panda i sitt nätverk, INGEN har sett röken av virus, data intrång via internet osv...
Plus det att panda har den möjligheten att skicka misstänkta filer till pcm för koll...
Vilket annat antivirus program har det???

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

renegade skrev:

Källa?

Jag har jämfört med olika maskiner, en med norton, en med F-secure och en med panda... samtliga infekterades med samma virus, pandan slog till direkt. De andra hände det ingenting på...

OBS!!! provade många olika virus, pandan tog SAMTLIGA!!!

Haha du kan inte haft senaste versionerna på de andra. Har sett många test där Panda varit lika bra (dåligt) som F-secure och Norton.

Min personliga åsikt är iaf att norton är för klumpigt och för mycket grafiskt skit. Panda känns väldigt störigt att ha igång. F-secure gillar jag, enkelt och cleant. Har alldrig fått virus när jag haft det heller. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har inget virusprogram alls och har heller aldrig drabbats, mycket billigt och resurssnålt dessutom.

muskot skrev:

Har inget virusprogram alls och har heller aldrig drabbats, mycket billigt och resurssnålt dessutom.

Jag hade heller inget program länge, sen fick jag Blaster efter det skaffade jag. Men jag har inte fått något annan virus än.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag testade att installera F-Secure på min dator igår.
Och Vips så försvann 40 Mb i ram.

Jag tycker det är hemskt vad de nya antivirus programmen och brandväggarna tar i ram minne. Samt slöar ner datorn. Finns det inget alternativ där antivirus programmet tar 2-3 Mb istället i ram minnne. Jag menar 40 det är ju hutlöst. Det var iof brandvägg med där men ändå det är hemskt.

Hmm jag kör F-secure anti-virus nu och det tar 8-9Mb. :o

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Qimen skrev:

Jag hade heller inget program länge, sen fick jag Blaster efter det skaffade jag. Men jag har inte fått något annan virus än.

Dock räcker det med en brandvägg för att skydda sig mot Blaster.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Qimen skrev:

Hmm jag kör F-secure anti-virus nu och det tar 8-9Mb. :o

Du är medveten att F-Secure startar ett antal processer. typ 10st

647 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
511 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
507 ms — ändringar (db)