webForumDet fria alternativet

230 poliser misstänkta för dataintrång!

Datasäkerhet

8 svar · 333 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

*230 poliser runt om i landet är misstänkta för dataintrång i samband med utredningen av mordet på Anna Lindh.

Så många poliser har aldrig tidigare i Sverige varit indragna i en och samma interna brottsutredning.*

Källa: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_6739239.asp

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ordet "dataintrång" ger ju känslan av att de skulle ha hackat sig förbi någonting, vilket jag inte finner för troligt. Jag tror snarare att det handlar om att de har slagit i för polisen "öppna" register. Register som dock man inte får slå i med mindre än att det finns en koppling till den aktuella arbetsuppgiften.
Att sen dessa register nogsamt registrerar vem som tittar på vad är ju positivt för rättssäkerheten. Än mer positivt är det att det uppdagas om någon missbrukar detta register - då det tyder på att man kontinuerligt ser över loggarna.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Rikard skrev:

Att sen dessa register nogsamt registrerar vem som tittar på vad är ju positivt för rättssäkerheten.

Just detta faktum visar att de inträngande poliserna knappast kan ha sådana kunskaper att de skulle kunna hacka sig in i något. För då hade de vetat om att allt de gör loggas.

Jag förknippar ordet "dataintrång" med att man är i en dator och rotar där man inte får vara, oavsett hur man än kommit dit. (Det är väl "intrång" just till denna utredning även om de har tillgång till registret). Men jag har kanske fel nu. Hursomhelst ska det bli intressant att se hur detta utvecklas.

Jag tror att det vet att allt loggas(om de inte sov på den lektionen på Polishögskolan :) ), men nyfikenheten har tagit överhanden samt att de inte kunde tänka sig att åka fast för det det, precis som det finns poliser som kör för fort ibland på fritiden.(trafikpoliser gör det ju dagligen på jobbet :) )

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Presic som det är på sjukhuset... många läkare och sjuksystrar, mfl. som tittade på saker som dom inte behövde för sina arbetsupgifter...

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Tror det finns poliser (såsom sjuksköterskor och alla andra yrkesgrupper) som inte har nån aning om vad "allting loggas" betyder i datorvärlden.
Sånt här händer hela tiden, själva grejen är att det är så stort nu.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Pellefant skrev:

Jag tror att det vet att allt loggas(om de inte sov på den lektionen på Polishögskolan :) ), men nyfikenheten har tagit överhanden samt att de inte kunde tänka sig att åka fast för det det, precis som det finns poliser som kör för fort ibland på fritiden.(trafikpoliser gör det ju dagligen på jobbet :) )

Du kan inte jämföra med fortkörningar. Det är ett faktum att datortrafiken loggas. Likaså är det ett faktum att man kan köra för fort utan att polisen har en aning om det. Alltså tar en fortkörande polis en betydligt mindre risk för att bli upptäckt, än en datorinträngande polis.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

hmm!

Uppgifterna osm polisen i fråga sålde till expressen bland annat, är juhe stöldgods?

Och när man säljer stöldgods så är det häleri?

Och Expressen visste att detta material inte var offentligt att det har kommit fram o olagligt sätt! Dvs dem köpte INTE storyn i god tro!

UlfT skrev:

Pellefant skrev:

Du kan inte jämföra med fortkörningar. Det är ett faktum att datortrafiken loggas. Likaså är det ett faktum att man kan köra för fort utan att polisen har en aning om det. Alltså tar en fortkörande polis en betydligt mindre risk för att bli upptäckt, än en datorinträngande polis.

Ja, det har du rätt i. :)

Kom på också att en polis nog inte skulle bli bötfälld om en annan polis halar fram sitt polis id, den polisen skulle ju inte bli populär bland polarna....

Det verkar ju vara nån annan som granskar loggarna, nån speciell dataenhet kanske.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)