webForumDet fria alternativet

Referrers

Datasäkerhet

3 svar · 336 visningar · startad av GunnarD

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg
Frågan#1

Osäker på var jag skall posta denna frågan/undran men provar här.

Har en liten server hemma i garderoben (https://www.gunnard.se) med lite egna sidor, och har relativt lite trafik.

På senare tid så har jag märkt att ett anta maskiner gör X antal tusen anrop per dag till min huvudsida men hämtar inget av det jag länkar in från den sidan, däremot är referrer satt till "porr saijter", enda anledningen som jag kan se är att få in dessa sajter på min statistik sida, där jag visar referrer också, som en gratis reklam plats.

Mina frågor är:

Är det någon annans som märkt liknande "abuse"?

Är det dumt att i statistik sidan ha med referrer, jag tyckte det var kul då jag ser om min sajt hänvisas till från någon annan?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Med tanke på att du har ett flertal sidor på din server som är både nyttiga och kunskapsgivande så är jag inte förvånad. De som driver dessa sidor som har länkar till din site besöks troligtvis av folk som vill lära sig och ta del av de saker som du har på din sida. Fast iofs, flera tusen anrop per dag låter i mesta laget kanske.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Re: Referrers

GunnarD skrev:

Är det någon annans som märkt liknande "abuse"?

Jepp. Minst en av företagets webbservrar får erfara detta dagligen.

Referer är väl kul att ha med i statistik, men är det nödvändigt att visa detta för besökaren? Det räcker väl med att du kan se det?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har inget imot att andra länkar till mig, men jag vill inte länka till "porrsidor".

Det är nog enklast att begränsa vilka som kan komma åt sidorna.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)