tydal skrev:
Ja, för i så fall har jag inte låst, eller så har jag satt till fel broms.
Å nej, det här har skett genom ett säkerhetshål eftersom inga tillräckligt bra versioner av tågFönster var installerade. :P
Dessutom kommer förmodligen tåget att flyga i luften eftersom det inte finns något inbyggt skydd mot att folk har med sig bomber. Jag kan ju tala om var felet sitter mot rimlig ersättning. ;)
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
tydal skrev:
> Så du tycker att det är OK att ta betalt för att hjälpa
> gamla tanter över gatan, men du själv tänker inte göra
> det?
Jag tycker att om man inte har tillräckligt kunnande för att göra en webbplats som ska användas professionellt så ska man inte göra det.
Det är ju uppenbart att vi talar om olika saker. Jag håller fullkomligt med dig om att säkerhetsbrister är företagets ansvar och jag håller med dig om att de bör uppskatta om någon påtalar bristerna. Men jag håller inte med dig om att tillvägagångsättet i topic (dvs att det dimper ned ett mail med krav om betalning för ett 'avslojande') är värt nåt annat än /dev/null.
Du skriver att man inte ska vara elak mot 'budbäraren'. Okej, jag håller med dig där. Men genom att kräva betalt är inte 'budbäraren' en vanlig 'budbärare' längre, utan en simpel skojare som inte förtjänar nåt annat än att bindas fast på en påle för allmänn beskådan och kanske få utstå lite ruttna tomater eller dyl.
Svårare än så är det inte ;)
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg> Men jag håller inte med dig om att tillvägagångsättet i
> topic (dvs att det dimper ned ett mail med krav om
> betalning för ett 'avslojande') är värt nåt annat än
> /dev/null.
Sakta i backarna nu! Jag håller inte med dig om att jag inte håller med dig om det.
Det du skriver får mig att tänka på historien om husägaren som blev av med äpplen i sin trädgård. För att motverka det satte han upp en skylt: "Varning! Ett av äpplena är förgiftat". Dagen efter när han kom ut såg han till sin glädje att inga äpplen försvunnit, men när han tittade på skylten hade någon skrivit dit: "Varning själv! Nu är det två."
Hade personen skrivit: "Någonstans, på någon av dina webbplatser finns ett fel. Om du betalar så berättar jag var." så hade jag också kallat det krav på betalning för avslöjande. Men nu var det ju inte riktigt så.
Han talade ju om vilken webbplats det var fel på, och han talade om vad det var för fel (att det går att logga in som administratör). Så han har ju redan avslöjat det. Det som han vill ha betalt för att fixa det.
KK@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg
Det som han vill ha betalt för att fixa det.
Så uppfattar inte jag det som skrivits. Det han/hon vill ha betalt för är att avslöja hur/var han kommit in. Det vill säga berätta var systemet brister.
tydal skrev:
> Men jag håller inte med dig om att tillvägagångsättet i
> topic (dvs att det dimper ned ett mail med krav om
> betalning för ett 'avslojande') är värt nåt annat än
> /dev/null.
Sakta i backarna nu! Jag håller inte med dig om att jag inte håller med dig om det.
Det du skriver får mig att tänka på historien om husägaren som blev av med äpplen i sin trädgård. För att motverka det satte han upp en skylt: "Varning! Ett av äpplena är förgiftat". Dagen efter när han kom ut såg han till sin glädje att inga äpplen försvunnit, men när han tittade på skylten hade någon skrivit dit: "Varning själv! Nu är det två."
Hade personen skrivit: "Någonstans, på någon av dina webbplatser finns ett fel. Om du betalar så berättar jag var." så hade jag också kallat det krav på betalning för avslöjande. Men nu var det ju inte riktigt så.
Han talade ju om vilken webbplats det var fel på, och han talade om vad det var för fel (att det går att logga in som administratör). Så han har ju redan avslöjat det. Det som han vill ha betalt för att fixa det.
Ja jösses :e
Det som föranledde vår konversation står att läsa här . Sen kan ju inte jag svara på hur du nu uppfattat det.
Och nej. Om nu den här lilla räkan är en ärbar 'budbärare' som är förjtänt av en klapp på axeln eller lite utökad veckopeng borde denne tänkt lite mer på formuleringen. Dvs något i stil med:
Hej, jag har till min stora förvåning upptäckt att ni har en brist
i erat system. Den bristen är xxx och kan avhjälpas genom yyy.
Om ni känner er osäkra på hur man gör detta så är ni välkomna att
kontakta mig på @@@ för konsultation.
Mvh
haxx0r
Men det var ju inte så den här individen valde att presentera sig, eller hur? Och framför allt har vänligheten att informera om precis vad bristen består av ett pris, av nån underlig anledning :OO
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg> Det som föranledde vår konversation står att läsa här.
Och det som föranledde det som står där står att läsa här:
"Kan ge er info om buggen och hur den skulle kunna lösas, givetvis mot en rimlig ersättning."
> Sen kan ju inte jag svara på hur du nu uppfattat det.
Men det kan jag. Jag har uppfattat det som det är skrivet. Rimlig ersättning.
Jag vet inte hur stor vana du har att utveckla webbplatser där säkerheten är viktig, men jag kan tala om för dig att jag skulle blivit glad om jag fått ett sådant brev, för då hade jag ju direkt kunnat kolla på vad jag missat, och förmodligen upptäckt och rättat felet inom kanske tio minuter.
Om man måste ha detaljerna serverade på silverfat innebär det att man antagligen inte är tillräckligt kompetent för att förstå innebörden, dvs det behövs ännu mer handpåläggning och framför allt utbildning för att det ska ge nåt.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggJag tror att jag skrev tidigt i denna tråd att ta kontakt och få mer information. Som det nu ser ut verkar det ha blivit en höna av en fjäder pga bristande information, mest om kusnskaper på båda sidor om nätet. Begär Time Out. Skaffa mer information.
Om man måste ha detaljerna serverade på silverfat innebär det att man antagligen inte är tillräckligt kompetent för att förstå innebörden
Vem har talat om detaljer? Det jag menar är att erbjud gärna tjänster, men gör det öppet och på ett juste sätt. Annars är risken stor att man inte blir tagen på allvar och krävs det betalt är risken stor att man blir tagen som simpel skojare.
Skaffa mer information.
Möjligt att det behövs i just detta fall. Men generellt sett, om det skulle poppa upp nån som säger 'A' och kräver betalt för att säga 'B' så luktar det skojeri på låg nivå och det är det som var topic och det var det som ivf jag diskuterade.
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inläggTydal, tänk dig följande scenario:
-----
Jag och min flickvän sover tryggt i vårt hus. Vi har vanliga dörrar och lås. De fungerar precis som de ska för vanligt folk. Är det låst så kommer de inte in, är det öppet så gör de det.
En morgon när jag vaknar finner jag fotspår i hallen, vardagsrummet, sovrummet och köket samt observerar en viss omflyttning av diverse beståndsdelar i hemmet. Inget sabotage direkt, men någon har uppenbarligen varit framme och pillat.
Nedanför mitt nyckelskåp finner jag en lapp där det går att läsa;
Det finns ett sätt att ta sig in i ert hus. Om ni inte tror mig så kan jag bevisa det genom att vandra in här i morgon natt också och ta ut information så ni ser att jag talar sanning. Kan ge er info om var jag kom in och hur det skulle kunna lösas, givetvis mot en rimlig ersättning.
Nästkommande morgon finner jag återigen fotspår i nämnda rum och jag kan se på fotspåren att det är samma person som var inne förra natten.
-----
Tydal, vad tycker du jag ska göra nu?
Ska jag ringa polisen eller klappa den okände besökaren på axeln?
Svara inte att dörrarna måste reglas bättre.
Jag vill att du väljer något av mina alternativ.
Det är tillvägagångssättet i "husskyddarmarknadsföringen" som är intressant.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägghakan@4u2.se har varit borta från tråden ett tag - vad händer?
Den stora frågan är väl annars: När ska Tydal lära sig att använda citat-taggarna?
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inläggHan tycker det ser fult ut och att det även blir lite bökigt.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=690611#post690611
;)
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Brantis: Klockren liknelse. Detta är exakt vad det handlar om.
jeanetteMedlem sedan sep. 2003901 inläggAtt ni ens orkar käbbla med Tydal ??!!
Tycker det blir likadant i varenda tråd han är i.
Sorry......men jag orkar inte lägga min energi på han.
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Brantis skrev:
Han tycker det ser fult ut och att det även blir lite bökigt.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=690611#post690611
;)
Det enda som är fult är när det inte används citat-taggar.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg> Men generellt sett, om det skulle poppa upp nån som
> säger 'A' och kräver betalt för att säga 'B' så luktar det
> skojeri på låg nivå och det är det som var topic och det
> var det som ivf jag diskuterade.
Ja, visst är det så, men det är inte det som har hänt här. Personen har berättat tillräckligt för att man ska kunna hitta felet. Jag håller med om så gott som allt ni skriver, även Brantis liknelser, men de beskriver ju en helt annan situation än den uppkomna.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg> Vi har vanliga dörrar och lås.
Det är naturligtvis en fin liknelse och jag håller med dig om vad man ska göra, men du pratar om något helt annat.
I det aktuella fallet så har du ett lås som du inte vet hur det fungerar. Det visar sig att när du tror det är låst så är det i själva verket öppet. Personen provade av någon anledning att öppna dörren och upptäckte att den var olåst, vilket den inte borde vara, så han lämnade en lapp i brevlådan där han berättar om det och skriver att han kan fixa det mot betalning.
I hela den här tråden så har det inte förekommit något som tyder på att personen har varit inne i huset och gått runt, utan det som står är att han har provat låset, funnit att det inte fungerade som det var tänkt och meddelat det. Om han har gått och rotat runt har vi ju inte fått reda på, så då kan vi ju inte förutsätta det, men är det så att han har gjort det så tycker jag också det är fel!
+++ ---> även Brantis liknelser
+++ ---> men de beskriver ju en helt annan situation än den
+++ ---> uppkomna.
Är inte det poängen med liknelser? Det hade ju inte varit så givande att använda samma situation.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg> När ska Tydal lära sig att använda citat-taggarna?
Indrag och annan färg tycker jag är okej, men som det ser ut nu är det alldeles för mycket tomrum. Om du tittar i den tråd där jag tidigare skrev om det så blir ju ett inlägg på åtta rader helt plötsligt sexton om man använder citattaggarna!
LLBCMedlem sedan jan. 2003146 inlägg Är det inte lite "lägga-ner-läge" över diskussionen? Ni har uppenbarligen olika åsikter vad gäller den ursprungliga frågan i tråden, och jag tror inte att diverse liknelser (om än mycket bra sådana) kommer få någon att ändra uppfattning. Avvakta och se om hakan@4u2.se återkommer istället, jag väntar med spänning.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg> Att ni ens orkar käbbla med Tydal ??!!
> Tycker det blir likadant i varenda tråd han är i.
Jag har tyvärr också märkt det :(
Förmodligen är det väl så att ni inte känner mig, och det är ju givetvis inte ert fel. Jag har väl varit bortskämd med att vara välkänd, men det är klart att de senaste åren har ju antalet datoranvändare växt väldigt kraftigt, så de flesta här kanske inte har hört talas om "Tydal"...
I textbaserad kommunikation är det väldigt mycket information som går förlorad. Inget kroppsspråk. Ingen röst. Därför är det lätt att tro att man vet en massa om en person fast man i själva verket inte har någon aning. Det är lätt att bilda sig en uppfattning utifrån det som är skrivet, men det är faktiskt väldigt lite man får reda på.
Den som vill veta lite mer om hur jag är som person kan läsa på engelska här:
http://www.personalitypage.com/ENFP.html
Jämför gärna med den bild ni fått av mig hittills och se hur mycket som stämmer.