webForumDet fria alternativet

Säkerhet mot personer som hackar???

Datasäkerhet

9 svar · 424 visningar · startad av jvc_man

Medlem sedan okt. 2003165 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Har för en tid sedan börjat få väldigt många "Alerts" av Norton, dvs personer som försöker göra intrång i min dator... Förstår inte varför detta så plötsligt...

Dock så brukar min brandvägg (inne i Routhern) stoppa dem, men inte nu längre, nu är Norton mitt enda hopp...

Är det någon som vet hur man kan stoppa dem om inte Norton räcker till, de kommer ju genom brandväggen i routhern, konstigt... Port 80 tror jag, står någon om det under "Alert".

Sedan när jag ändå frågar om datorsäkerhet så kan jag ju fråga om det är någon som vet något om säkerhet gällande servrar, dvs där ens hemsida ligger, om man kan skydda sina filer och databaser på något sätt, hyr på ett webhotell, de har vissa inställningar, dock så vet någon kanske lite annat som kan vara bra att tänka på...

Hoppas någon kan tipsa och hjälpa mig med min datorssäkerhet mot hackers/crackers samt eventuellt tipsa mig angående servern/hemsidan.

Mvh Björn M

Snälla, bara under denna timme sedan jag skrev inlägget så har 3 personer försökt göra intrång, kanske är någon läcka få sidor som använder sig utav forum, brukar nämligen vara både på detta forum samt en del andra...

Mvh

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Om paranojan blir för svår,stäng av datorn!
Uppdatera din brandvägg (om möjligt), besök winupdate, ladda hem viktiga säkerhetsuppdateringar, somna om ;)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Om du helt plötsligt har börjat få "attacker" mot din dator så kanske det är något du ändrat i din router (stavas inte med h ;)). Har du skaffat dig en webbserver, eller av någon annan anledning portforwardat port 80 till din dator?

Hur som helst, det är ingen större fara. Läs frankofs tips :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det kan ju faktiskt vara som så att du har drabbats av nån trojan eller liknande som kommunicerar ut från din burk och vill ha svar tillbaka. Isf är det svaret som detekteras. Kan du inte få fram nån logg på in / ut trafik?

Om paranojan är riktigt stor:
Nollställ routern och konfa upp den på nytt, scanna av burken med AV och adaware och sen följ frankofs råd. Senaste läckorna på Internet Explorer ska det tydligen saknas patchar till, så alternativet är väl Mozilla som webbläsare.

Säkerheten för ditt webhotell kan bara webhotellet svara på.

Godmorgon!

Det kan ju kanske (förresten) vara så att jag har köpt ny hårddisk för att den förra vart för gammal och så har jag installerat allt på win Update förutom sevice pack 4, anledningen är att förra gången jag installerade SP4 så blev hela datorn knäpp, dvs: Ingenting funkade...
Kör windows 2000 proffesional.

Det jag har tänkt är: installera ingenting så länge som allting fungerar! =)

SKall testa uppdatera brandväggen och genomföra en sökning med Norton Antivirus.

Skulle man kanske installera SP3 som fortfarande finns att ladda ned...

Mvh

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Servicepacken ska du ju helt klart installera för att täcka upp säekerhetsbrister m.m.. förmodligen är det en mer genuin lösning än att bara peta in lite patchar. :)

Installerade SP4 - klyddade
Installerade SP3 - klyddade

vågar jag testa SP2 ???

Mvh

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

In med allt eller byt OS. Kort och gott. Kör du inte in rubbet så kan
du inte räkna med någon större säkerhet oavsett vilken brandvägg
du använder.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Har noterat vissa bekymmer med uppgradering av windows 2000 till SP4 efter att man lagt på SP3:an. Men om man däremot installerar en färsk Windows 2000 och installerar SP4:an direkt har jag inte hört om några problem.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)