webForumDet fria alternativet

Datorn startas om så fort jag varit ute på nätet en stund, hjälp!

Datasäkerhet

24 svar · 690 visningar · startad av Pettter

Medlem sedan aug. 2003120 inlägg
Frågan#1

När jag startar mitt internet (adsl bredband) så kommer ganska snabbt en ruta upp där det står nåt i stil med NT instans/system och sedan en räknare som räknar ner en minut och sedan startar datorn om. Alltså kan jag oftast bara surfa ungefär en minut och sen är det kört. Vad ska jag göra?

Använder för övrigt Windows Xp.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Sök på msblaster och/eller blaster så hittar du både vad det beror på och hur du löser det.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Låter troligt som det är Blaster eller liknande virus, surfa in på någon antivirusföretsg hemsida och ladda ner en fil (kommer inte ihåg vad den heter) som tar bort den. Sen kan det vara bra att även ta hem en patch så du slipper åbäket igen!

SirPeter: Ok får testa det då.

Mc Fetto:
Virus kan jag omöjligt ha. Jag har varit online i totalt 2 minuter eller nåt och aldrig innan dess. Datorn är helt ny och mitt OS är alldeles nyinstallerat.

Men vad är Blaster förresten? Nån fil jag ska radera bara eller?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Blaster är ett virus som du med 100%-ig säkerhet har.
När du har fått bort det så SKALL samtliga uppdates från Windows Update installeras, nej det finns inga undantag.

SirPeter: Ok jag försöker med det då. Tack så mycket.

Det hjälpte inte att ta bort msblast.exe som visserligen fanns där men problemet är kvar.

Nån snackade om telnet. Att jag skulle trycka start - kör, sen skriva in telnet och sen ok. Då öppnas nån ruta som ser ut som dos. Man skulle skriva nåt kommando för att få bort problemet men vad är det för kommando?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Qimen: Nej det har jag inte. Får väl bränna den på en skiva och lägga över på andra datorn då. Vad är det för patch och vad gör den?

Medlem sedan nov. 200325 inlägg

Vad har du OS Peter?

spankey: Menar du mig? Windows Xp

Fick du felmeddelande om att din dator startas om inom 60 sekunder?

Pettter: Du måste installera den för att bli av med Blaster. När du installerat den ska du köra Windowsupdate.

jag var iaf tvungen o ställa om i (RPC) innan jag fick bort det

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Nej, man måste inte installera om allt för att bli av med det.
Ladda ner patchen som fixar hålet och en fix som tar bort det från symantec.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från Windows.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

FInns det folk som fortfarande inte känner till detta säkerhetshål alltså? Man undrar ju. Legat i dvala det senaste halvåret? ;)

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Rätt tillvägagångssätt är att först installera patchen, sedan ta bort viruset. Annars (förutsatt att man är uppkopplad, vilket man säkert är) så kommer viruset att hitta in i datorn femtioelva gånger under tiden som man installerar patchen och då får man ändå ta bort det igen.

Det går att ta bort filen - dock spelar det ingen roll, den hittar in igen innan man har installerat patchen.

/M

Koppla bort datorn från ev. nätverk. Jag hade problem med att maskiner i nätverket som ville ut på nätet och som då smittade servern direkt.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)