webForumDet fria alternativet

Default share? virus? SVCHOST? Ok processer?

Datasäkerhet

2 svar · 237 visningar · startad av brorsan

Medlem sedan nov. 2001402 inlägg
Frågan#1

Jag har i en längre tid haft en av datorerna utan virusskydd, men helt plötsligt såg man på local area connection status att någon laddade hem stora mängder filer från hårdísken.

Nu har jag installerat brandvägg och antivirusprogram och tagit bort masken dllhost.exe och 6 hybrisplugins. Så tickandet ut från min dator har slutat, men varje gång jag sätter på/startar om datorn står båda mina hårddiskar på default share och är döpta till c$ och d$. Jag kan stänga av delningen, men nästa gång jag startar upp är det likadant igen.

Hur ändrar jag det här?

I D:\WINNT\system32\wins (där också dllhost låg tidigare) ligger ett program som heter SVCHOST, men som inte antivirusprogrammet reagerar på vid genomsökning. På min andra dator däremot har virusprogrammet varnat för virus i denna fil en gång. SVCHOST ligger alltid igång på tre ställen i mina processer i taskmanager.

Ska filen, finnas, vad gör den och kan den vara manipulerad utan att virusprogrammet märker det (uppdaterat norman)?

Jag lägger in mina processer, så kan ju de som vet köra "finn fem fel" om ni vill. =)

Tack på förhand för hjälpen!!

processer_efter_norman2.gif
Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

dllhost.exe är en systemfil som du inte ska pilla på..

vad gäller utdelning av hdd så kan du läsa i denna tråd om problemet..
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=86881&forumid=75

Medlem sedan nov. 2001402 inlägg

Konstigt, Norman sa att filen dllhost hade masken Nachi.A i sig och att det var ok att sätta den i karantän. Nu har den varit i karantän i ett par dagar utan problem. Kan det ha varit en dublett som låg i fel mapp, eller kommer jag att få problem senare, tro?

Länken ser intressant ut, ska läsa vidare där, tack!

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)