webForumDet fria alternativet

lsasm.exe tar all bandbredd

Datasäkerhet

6 svar · 357 visningar · startad av wooster

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg
Frågan#1

hejsan.
jag har fått nån knäpp fil vid namn lsasm.exe.
virusprogrammet säger att det är ett virus, men det går inte att ta bort eller laga det.
försöker man ta bort det manuellt så står det att filen används av windows osv.
jag har blockerat det från internet och nu är bandbredden tillbaka igen. men filen ligger kvar och jag undrar om det är nån som vet vad det är för fil och hur man kan få bort den.

Tack o hej leverpastej.
/Niklas

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

vilket virus säger antivirusprogrammet att det är, har det något namn? Testa att söka på det namnet eftersom lsasm.exe inte finns med hos google...

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från Windows.

lsasm.exe är det enda som finns

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Aldrig hört talas om den processen (knappt google heller). Prova att starta om datorn i felsäkertläge och ta bort filen (om du vill så kan du ju ta en tillfällig backup på den (om det visar sig att den är nödvändig för något))

http://iroffer.org/ finns det info om vad lsasm är för nåt. men om det är nån som hittar om det står hur man får bort den så snälla säg till.

lsasm.jpg
Medlem sedan maj 2000444 inlägg

wooster >> Den säger ju vad det är, en dcc server för irc. Har du inte lagt in den själv så e de garanterad en trojan.

Kan tänka mig att eftersom bandbred gåråt så ligger du, helt ovetande om det, i en irckanal och erbjuder någon form av filer publikt.

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
150 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
152 ms — ändringar (db)