webForumDet fria alternativet

Irriterande popup

Datasäkerhet

5 svar · 206 visningar · startad av Galadriel

Medlem sedan feb. 2003105 inlägg
Frågan#1

Sedan några veckor tillbaka får jag ungefär var annan dag upp en messagebox som tipsar mig om en sida som jag kan gå till för att få bort det irriterande meddelandet (senast var det dock reklam för en porrsida). Dvs, inte en webläsarpopup, utan en vanlig Windows messagebox. Jag får dock upp den bara när jag är uppkopplad mot Internet.

Jag provade att installera ett program som tog bort Internet popuper, men det hjälpte inte.

Jag kan gissa att det ligger ett program på min dator, men Norton hittar inget som den kallar för virus

Jag har använt Ad-aware utan framgång.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jag antar att det är netsend som du blir spammad med, sök forumet för mer info.

Ett sätt att blir av med det är att skaffa en brandvägg, då kommer de inte fram, och en brandvägg borde du ha i alla fall. Finns både bra mjukvaru- och hårdvarubrandväggar.

jag har TPF. Kanske har jag råckat trycka 'permit' vid något tillfälle.

Nej, jag hittar inget netsend i min regelguide. Det verkar vara något annat. Jag har sökt men inte hittat några övriga tips.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Enklast är väl att helt enkelt inaktivera den tjänst som du måste ha igång för att kunna ta emot dessa meddelanden. Tjänsten heter Messenger och du hittar den i listan över installerade tjänster på din dator.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Om det är netsend så bör det räcka med att blockera port 135 och 139 (tcp) för att bli av med meddelandena.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)