webForumDet fria alternativet

Modemet kopplar ner och upp, YAW (yet another warner)

Datasäkerhet

7 svar · 271 visningar · startad av bgust

Medlem sedan mars 2000136 inlägg
Frågan#1

En familj jag känner har åkt på "internetstryk". De har fått ett gäng med fakturor för uppkopplingar som gjorts automatiskt (Konsumentverket tar upp endel om det på dessa sidor). Nu vill de bli av med den här dialern och frågade mig. Jag hittar bara två program som löser detta problem, https://www.dialguard.com som kostar 200:- och https://www.yaw.at som är gratis men på tyska.

Känner någon till något annat program som förhindrar att modemet kopplar upp till annat nummer?
Jag kan kanske radera programmet som skapar problemet men de är inte så vana användare så risken är att det råkar installeras igen.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Tror Telia har en tjänst för telefonabonnemanget som förhindrar åtkomst till betalnummer och dyl.

Jo, men detta handlar inte om 071-nummer utan om lokalsamtal men där det sedan kommer faktura på från det luriga företaget.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Är det ett program som gör detta ska det naturligtvis bort från datorn. Sen bör familjen tänka till lite och inse att internet och datorer är inte så enkelt som MS vill göra sken av. De behöver helt enkelt en kurs i handhavande i stort och förhållningssätt mot internet.

1. Se till att de skärper säkerhetsnivån i inställningarna för browsern.
2. Se till att de uppdaterar (jag förmodar att det är windows) till de senaste säkerhetspatcharna, så att de inte råkar ut för att ofrivilligt installera program huxflux.
3. Gör så att de tar som vana att ofta kolla modemanslutningen vad det gäller nya anslutningar och telefonnummer.
4. De har väl ett uppdaterat antivirusskydd? (trojaner kan ju göra sånt här)

Jag vet ju inte exakt vad för program som installerats men vad jag fattat det som så kommer det upp en säkerhetsruta med JA och NEJ och sådana är ju inte alltid så lätta att veta vad man ska välja om man är novis, på vissa sidor som t ex windowsupdate måste man ju välja JA för att det ska funka.
Jag har inte kollat något på datorn än men tänker både kolla så antivirusskydd är uppdaterat och windowsupdate är fräscht (usch för att köra det på modem. ugh.)

De har märkt när modemet kopplat om men ibland ej hunnit dra ut sladden förrän det kopplat upp och då kommer det en räkning två dagar senare. De har dock följt konsumentverkets rekommendationer om att ej betala dem.

bgust skrev:

Jag vet ju inte exakt vad för program som installerats men vad jag fattat det som så kommer det upp en säkerhetsruta med JA och NEJ och sådana är ju inte alltid så lätta att veta vad man ska välja om man är novis, på vissa sidor som t ex windowsupdate måste man ju välja JA för att det ska funka.
Jag har inte kollat något på datorn än men tänker både kolla så antivirusskydd är uppdaterat och windowsupdate är fräscht (usch för att köra det på modem. ugh.)

De har märkt när modemet kopplat om men ibland ej hunnit dra ut sladden förrän det kopplat upp och då kommer det en räkning två dagar senare. De har dock följt konsumentverkets rekommendationer om att ej betala dem.

Regel nummer ett är att vara paranoid mot alla activex rutor man får upp. Enda som kan godtas är winupdate's.. för tyvärr är det ju inte alltför ovanligt att ovana användare klickar 'ja' på allt de ser och sen sitter de där med skägget i brevlådan :l

Det finns dock hål i MSIE (se min tråd) som gör att program installeras utan medgivande så därför är det viktigt att förutom att vara allmänt paranoid även uppdatera burken så fort det kommer ut en ny 'critical update' (vilket numera verkar vara ganska ofta) så det gäller att hålla sig ajour med vad som sker på säkerhetsfronten - minst en gång i veckan, tyvärr.

Jag tycker att du ska försöka kolla upp precis vad det är för program som råkat installeras och söka lite på webben om vad man kan göra åt det. Att neka att betala fakturorna är en sak, att bli av med problemet en annan sak.

Jag har nu varit och kollat på "problemet". Vad jag fann var Certifikat som matchade med namnen på de skärmdumpar som finns upplagda på Konsumentverkets hemsida. Det låg endel andra certifikat också men de rörde jag inte. Kan man radera samtliga certifikat med den enda nackdelen att man nästa gång får upp en fråga när man besöker vissa platser eller finns det certifikat som krävs för att IE ska funka ok?

Det måste ju fungera att ta bort cerifikaten (jag har dock aldrig behövt pilla där på IE så jag har inget bra svar) på nåt sätt.

Men om man går till Internetalternativ->säkerhet->anpassad kan man ju markera lite radioknappar... kolla om nån av dom är satt på ett osäkert sätt.

Sen kan man ju undra varför dessa tvivelaktiga siter ska besökas igen?

749 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
612 ms — ändringar (db)