webForumDet fria alternativet

Trojan = Utforskaren?! Vad göra?

Datasäkerhet

4 svar · 355 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Har igår fått in en brandvägg i en bärbar. Idag indikerar ZoneAlarm att Utforskaren vill ut på nätet!?! Informationen indikerar att om filen som ville ut hette EXPLORER.EXE och låg i WINDOWS/EXPLORER-katalogen så var det med största sannolikhet en trojan. Vilket stämde. Kör AV!

Eftersom AV saknades installerade jag Panda AV idag, den hittade och rensade väck två virus, men hittade inte någon trojan (och virusen låg i en helt annan katalog). Vad innebär detta?

Är det ingen trojan trots allt? Men vad har Utforskaren på nätet att göra? Och annars HUR FÅR MAN BORT ELÄNDET??? När AV inte hittar den? :x

Tacksam för tips och hjälp!

Datorn kör på Windows 2000 om det har nån betydelse, och IE.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Utforskaren kanske vill kontakta Microsoft? ;) Jag tycker det överlag verkar vara rätt många program som vill ut på nätet utan att man ser några uppenbara skäl till det. Men vem vet, jag kanske har många trojaner?

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Du skulle kunna gå in på https://www.download.com och söka efter Trojan revomer el. liknande så ska du nog hitta ett par program som letar upp trojaner och tar bort dom.

Medlem sedan juli 2002252 inlägg

Explorer brukar regelbundet försöka kontakt internet för vissa funktioner. Behöver man normalt inte oroa sig för! ;)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

aasah skrev:

Datorn kör på Windows 2000 om det har nån betydelse, och IE.

Nej, det har inte nån större betydelse. Det hade varit bättre om du berättat vilka IP, portar och protokoll det handlar om (för det berättar väl ZoneAlarm?).

En gissning är att det handlar om nåt så oskyldigt som att utforskaren letar efter (gamla) utdelningar på de lokala nätverket.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)