webForumDet fria alternativet

Ganda hittas inte vid scan

Datasäkerhet

6 svar · 360 visningar · startad av myslan

Medlem sedan maj 2001149 inlägg
Frågan#1

Vi har fått rätt många mejl med Ganda till datorerna på jobbet. Så fort man markerar mejlet i Outlook (med förhandsvisning på) börjar Gandafilen exekveras. Då reagerar Norton och sätter filen i karantän. Men om filen inte försöker exekveras reagerar inte Norton, inte ens om man scannar hela datorns hårddisk. Någon som vet varför? Är det något vi bör ändra på i inställningarna för Norton?

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Re: Ganda hittas inte vid scan

myslan skrev:

Vi har fått rätt många mejl med Ganda till datorerna på jobbet. Så fort man markerar mejlet i Outlook (med förhandsvisning på) börjar Gandafilen exekveras. Då reagerar Norton och sätter filen i karantän. Men om filen inte försöker exekveras reagerar inte Norton, inte ens om man scannar hela datorns hårddisk. Någon som vet varför? Är det något vi bör ändra på i inställningarna för Norton?

Jag har ingen lösning för nortonproblemet men jag skulle göra så här för att att ta bort förhandsgranskingen av mail.

Outlook >> Visa >> Layout >> och bocka av "Visa förhandsgranskingensfönster"

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

nej... det är antivirusprogrammets minnesresidenta sökning som drar igång då det försöker köras... dvs genom att du har förhandsgranskning påslagen så körs filen dvs då hittar norton viruset. (sökning vid flytt, koppiering, körning)

Det ni skulle behöva ha är ett skydd på er mailserver om ni har någon. Det tar bort sådana här virus redan där och ni användare slipper sådana här problem.

Men tänk på att ett virus är inte farligt så länge det finns på datorn om det inte körs.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Även norton antivirus 2002 och 2003 scannar inkommande mail och tar bort virus innan de kommer fram till outlook.

Tack för svaren. Vi har en egen e-postserver och jag har försökt få till ett virusskydd där ett bra tag nu, men det är inget högprioriterat område, tyvärr. Vi har Symantec AntiVirus Corporate Edition 2002.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

men det är inget högprioriterat område, tyvärr

Kanske dags att det blir det! ;)

Kanske dags att det blir det!

Jo, jag får väl fortsätta att tjata. Nu har vi åtminstone fått ett fungerande backupsystem för filservern, så det kanske börjar bli dags att ta tag i virusfrågorna igen.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)