webForumDet fria alternativet

Sql slammer

Datasäkerhet

5 svar · 197 visningar · startad av leniz

Medlem sedan aug. 2001676 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har Microsoft 2000 Server med Sql server 8.0. Fick för 2 veckor sedan sql slammer och har inte lyckats få bort det ännu. Har dragit hem patchen från symantec och kört en patch som heter FixSQLex.exe och när jag kör den så får jag meddelandet "filsökväg/backup/0311/ssnet.lib.dll is vulnerable!!!
filsökväg/ssnet.lib.dll is not vulnerable!!!
W32.SQLExp.Worm was not located in memory.
A vulnerable version of ssnet.lib.dll was detected on your computer."

Har även testat att dra hem och köra någon som heter SQL critical update från symantec och det var efter jag körde den som jag fick upp det andra meddelandet om att ssnet.lib.dll INTE är vulnerable. Vad jag kan se verkar jag nu ha två ssnet.lib.dll. Ska jag ta bort den som ligger under backup eller vad ska jag göra. Har kämpat med detta i 2 veckor nu och snart vet jag inte vad jag ska testa mer.

Undrar även om någon har tips på bra antivirusprogram som fungerar på os 2000 server? Har letat förgäves hittills.

Kan även nämna att det var vår bredbandsleverantör som sa att jag hade sqlspammer på min dator. De stängde av mig av den anledningen (min dator skickade visst en massa skit).

Hoppas nån kan hjälpa mig!!!

/Lena

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg
Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Ett enormt bra antivirus prog är nod32 från eset. det är ganska okänt men har vunnit ganska många priser på senaste tiden...jag använder det och är störtnöjd...

Hej!

Dino - den länk du angav är den sida som jag läst upp och ner otaliga gånger. Har testat det som står under "Automated removal" men det fungerar inte. Det där andra förstår jag mig inte riktigt på. Ska testa om det går att uppgradera till SP3 nu.

Tack för ditt svar!

Tack Colione för tipset om antivirusprogrammet, ska kolla upp det! Har du också os 2000 server?

/Mvh Lena

Hej!
Ville bara säga att jag nu fått bort sql slammer (tror jag iaf!). Jag gjorde bara så att jag tog bort den där filen som fanns i backup mappen och startade om datorn och körde det där lilla testprogrammet FixSQLex.exe och nu säger den att min dator inte verkar ha några problem.
Mvh Lena

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)