Läste inte allt men en kompis berättade för mej om den här wormen. Någon som har fått känna av den? Vet inte ens riktigt va den gör, nån som vet om den kan förstöra data i databasen?
Vet inte om det var just den masken, men det var någon form av mask som infekterade en dator (med MS SQL) på det lan jag var tidigare idag. Resultatet blev att ingen på hela nätverket (120 datorer) kunde surfa på flera timmar. Detta trots att den infekterade datorn inte hade någon som helst huvudroll i nätverket.
This worm has been dubbed the "Sapphire Worm" by eEye due to the fact that several engineers had to be pulled away from local bars to begin the investigation/dissection process.
Någon som vet vad man ska göra om man tror att sin burk är drabbad. Jag har Microsoft Desktop Engine (MSDE) 2000 på min burk hemma och de senaste dagarna har följande hänt.
Jag loggar in på mitt telia adsl, anslutningen fungerar i ca 10-40 minuter sen dör den, kan inte komma ut på nätet. Startar jag om datorn och loggar in på adsl sidan igen (jag får samma ip som tidigare) så fungerar det i 10-40 minuter. Sen måste jag göra samma sak igen, och igen. Det började i fredags ungefär.
Någon som vet vad man ska göra om man tror att sin burk är drabbad.
Eftersom det är en worm och inte ett virus så räcker det att du startar om burken. Om du sen aldrig haft port 1434 öppen inåt i brandväggen(?) så är chansen att du har den nästan obefintlig.
This worm has been dubbed the "Sapphire Worm" by eEye due to the fact that several engineers had to be pulled away from local bars to begin the investigation/dissection process.
Va? :q
Kvalificerad gissning:
Teknikerna satt väl och smuttade på Gin & Tonic, där ginen var av märket Bombay Sapphire...
Teknikerna satt väl och smuttade på Gin & Tonic, där ginen var av märket Bombay Sapphire...
:)
OK. Tack. Då fattar jag äntligen. Synd att dom inte drack Absolut. "Absolut Worm" låter coolare. Fast då hade dom väl blivit stämda av Vin & Sprit ..?
285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e