webForumDet fria alternativet

Skapa VIRUS = straff?

Datasäkerhet

5 svar · 445 visningar · startad av FreeZer

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg
Frågan#1

Idag finns det hur många virus som helst och det sitter personer överallt och skapar dem, men hur ofta får man tag i personerna som skapat virusen? Vad är det för straff för dem som skapar virus?

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Vad jag vet, fast kan ha fel är det inte alls olagligt att skapa ett virus, så länge du har det för eget bruk eller bara för att testa om du kunde göra ett eller liknande. Sprider du det på något sätt blir det därimot olagligt, men straff etc har jag ingen aning om.

Fast lagen går ju att komma runt. Finns ju många så kallade trojaner som jag gissar skapades för att förstöra och spionera på andra men sprids som "program för att busa med kompisarna", "kolla så att dina anställda inte kollar porr på arbetstid" eller "håll koll på vad din son/dotter gör vid datorn"!

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Straff?

Ofta blir de väl datasäkerhetsansvariga på ngt företag eller liknande....

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Men nog måste någon virusskapare blivit straffad?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om jag inte minns fel så fick de tag på skaparen av Melissa och han fick fängelse. Kanske var det något annat virus men det spelar kanske ingen roll. ;)

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Om personen nu åkter fast vilket jag inte tror är så vanligt så grundas straffet förmodligen på hur mycket förstörelse viruset har gjort och melissa gjorde ju en hel del skada hos många.

Minns att det för ett antal år sedan var en "hobby"cracker som åkte in i fängelse en kortare tid. Innan han kom ut väntade redan företag som var berädda att anställa honom.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)