webForumDet fria alternativet

Kompis fick datorn att krascha på distans

Datasäkerhet

44 svar · 1 418 visningar · startad av Peeer · sida 3 av 3

Frågan, av Peeer

Läget är följande. Jag sitter och tar det lugnt med programmet mIRC. Helt plötlisgt får jag ett meddelande från en kompis Förlåt i förväg =P Hinner inte tänka så mycket, utan helt plötsligt dyker det upp två popuprutor (med en massa text). I en av dem är det en klocka som räknar ner "Windows kommer avslutas om X sekunder." När den når noll så startar datorn om sig. Någon som vet vad som hän

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200246 inlägg

Kör med en länk till en printscreen jag tog förut. Har kluddat lite färg så namn och sånt på nuken inte kan sesm bara för att folk inte ska leta efter den och nukea varandra.
http://h4xxor.cjb.net/pictures/sshot1.png
:) (antar det var en sådan ruta du menade)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Pacman skrev:

Kör med en länk till en printscreen jag tog förut. Har kluddat lite färg så namn och sånt på nuken inte kan sesm bara för att folk inte ska leta efter den och nukea varandra.
http://h4xxor.cjb.net/pictures/sshot1.png
:) (antar det var en sådan ruta du menade)

Precis den rutan (fast jag hade 2 och de var på svenska) var det!

Då är det alltså en RPC nuke. Givetvis kan det vara ett annat språk, jag installerade vad jag hittade i XP väg :P

Medlem sedan jan. 200398 inlägg

Jag har sett sådana saker göras med samba-tng, kommer dock inte ihåg om man var tvungen att ha administratorlösenord till fjärrmaskinen, men det verkar troligt.

Jo, det går väl få en dator att explodera genom windows netbios... Nästan alla hacking attacker sker ju via detta, pga att ms skrev så dålig kod från början. Om de skulle skriva om den nu, skulle den säkerligen bli bättre (lite iaf) men då skulle inte bakåtkompabiliteten finnas kvar, den vill de inte förlora.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)