webForumDet fria alternativet

Flyttad: Virushelvete

Datasäkerhet

1 svar · 180 visningar · startad av Jenza

Medlem sedan feb. 200287 inlägg
Frågan#1

En klient på jobbet har åkt på ett virus via emailen. Vi kör lotus notes och f-secure antivirus.

Mailet hade subject :n_n~~~~~ och viruset installerade sig självt när man öppnade mailet för att läsa. Ett antal systemvarningar med texten "Notes" och en massa fyrkanter och en OK-knapp uppstod, men gick att klicka bort.

Men sedan lades en fil ner under Documents and settings/användarnamn/skrivbord. Den heter ÈSZ 2002komplet.xls.exe och startar antagligen någon process som jag inte lyckats identifiera ännu. Inte heller vet jag än vad fan viruset gör.

Har kollat Symantecs och F-Secures sajter, men inte hittat nåon info om det. Har dock skickat en kopia av mailet till sample@f-secure.com

Varen härmed varnade.

God Jul å gott nytt!

Jenza

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Kolla på f-Secures hemsida igen läs om viruset budber eller tanatos som det även heter. Du kan även kolla på info om Yaha.J.

Se till att dina användare uppdaterar säkerhetspatcharna från MS då kan inte virus startas automatiskt.

P.s Plz jag förstår att du är ledssen över det inträffade MEN försök nästa gång hålla svordommarna borta från dina inlägg D.s

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)