e ett kul avsnitt i Monty Phyton... men inte så kul att drabbas av.
Vet inte om detta är rätt forum men jag provar. Annars kan väl någon snäll moderator flytta inlägget
Vi har vår mailserver uttlagd på ett webhotell och använder deras webmail. Vi vill helst inte ha det så men vår (Göteborg kommuns) brandvägg omöjligör någon annan lösning.
Nu är det så att någon använder vårt domän namn för att skicka ut massa konstiga, obegripliga mail. Dessutom är det till folk vi normalt har relationer till. Dessa folk är nu ganska så irriterade (vilket jag förstår).
När jag pratade med en påstådd guru inom området trodde han att webbhotellets mailserver användes som relä. Men på webhotellet påstår dom att det inte går. Utan dom tror i stället att det är någon som helt enkelt skickar mail med vår domän i avsändarfältet. Men frågan är då hur dom kan få tag på adresserna ???
Jag fattar inte mycket av detta men nu behöver jag verkligen råd....
Om ni har mailadresserna på er sida så kan dom ha hittat dom där! Jag var tvungen att spärra root@microsoft.com eftersom flera kunder fick mass spam från den adressen. Någon av kunderna har råkat ut för samma sak som du, vår mailserver går inte att relaya via...
Du har otur, och tyvärr inte mycket att göra nått åt om du inte lyckas spåra personen som spammar.