webForumDet fria alternativet

F-secure skapar (ev) falskvirusvarning från CD

Datasäkerhet

7 svar · 276 visningar · startad av ps

Medlem sedan juni 2000841 inlägg
Frågan#1

Jag har gjort en ISO med en meny som startas när man sätter i CD:n (eller mountar ison).
Jag har nu fått ett email från en person som använder F-secure antivirusprogram, och det varnar för virus på cd:n.

Autostartfilen är en .exe fil.

Kan det vara så dumt att F-secure varnar för att .exe filen körs automatiskt, även om den inte innehåller virus??

Jag har svårt att tro att det är virus på cd:n, har scannat cd:n med en uppdaterad Norton Antivirus 2002 utan att hitta nåt.

Varningen från F-secure är:
Suspicious Win32 PE, perhaps a new virus!"

Mycket tacksam för svar snarast!

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

kan mycket väl vara som så ta filen och skicka till virus@f-secure.com och be dom kolla filen... är det fel så ändras det i nästa virusdefinitionsfil. (se till att zippa filen, samt att du skriver ett litet mess på engelska att du vill ha information)

Tack för tipset...

Har testat maila dom 3 ggr på adressen du skrev.. men varje gång får jag tillbaka "failure notice" och bla detta står i svaret:

VIRUS WARNING!

F-Secure Anti-Virus for Internet Mail found the following potential security threats while processing the message from 
'<***@*****.**>' to '<virus@f-secure.com>':

File name:   Menu.zip (357184 bytes)
Scan result: 'Suspicious Win32 PE, perhaps a new virus!'. (action taken: dropped)
Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Det är inte så att det är ditt eget antivirusprogram som stoppar mailet p.g.a. att det tror att det är virussmittat?

Nej, jag får ett mail tillbaka från f-secure så det har varit iväg och vänt..

Jag har scannat filen enskilt också och Norton hittar inget.

testa virus@f-secure.se

dessa adresser ska inte virustestas... de ska vara exkluderarde annars är det omöjligt att skicka in virus.

Löste problemet genom att installera en tidigare version av programmet som skapar .exe filen, och det hjälpte tydligen. Nu reagerar inte F-Secure.

Så om det är nån som undrar så är det programmet Quick Menu Builder 1.31 som skapade problemet.
Med ver 1.2 så varnar inte F-secure.

du kan även installera den nyaste versionen och helt enkelt exkludera akutell fil. Brukar jag får göra med mitt antivirsprogram då jag kodar vbs script.

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
141 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
139 ms — ändringar (db)