Jag laddade ner lite spel till min Ipaq. Jag hittade bland annat denna bifogade fil som jag körde. Dt ända som hände var att det öppnades ett dosfönster och så stod det något konstigt.
Någon som har lust och kolla på filen och se om det kan innehålla något farligt så att jag måste installera om hela datorn.
Enligt AVP (med senaste virusdefinitionerna) så är den grön.
Om man tittar på den med en hexeditor så finns texten "Done by Utter Chaos" med, vilket antyder att den kanske inte kommer från ett välrenommerat mjukvaruföretag. Men, det behöver ju inte betyda nåt ..
De flesta småungar som någon gång spenderat tid på att tanka hem spel från "spelsidor" har nog spelat det där spelet. Det har funnits ute i evigheter och om det hade varit farligt hade alla antivirus-program varnat för det. Det är inte farligt.
Bara för att filen funnits i evigheter innebär det inte att den är virusfri. Självklart kan jag ta hem filen kompilera in mitt "nya hämska göra trick med skärmen virus" i filen och varenda snubbe som tar hem "min" version av filen blir smittade.
Är filen free ware eller inte???? är den inte det så vill jag att länken redigeras bort här ifrån WF.
Bara för att filen funnits i evigheter innebär det inte att den är virusfri.
Självklart inte. Det jag säger är att själva spelet är ofarligt. Om någon sedan har valt att lägga in ett virus hade alla antivirus-program varnat för det. Vilket de inte gör. Alltså är filen ofarlig.