webForumDet fria alternativet

Köpa antivirus program...men vilket?

Datasäkerhet

24 svar · 837 visningar · startad av Fv02

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg
Frågan#1

ruskiga tider med skabbiga virus...uscha så jag tänka investera en hundring i något seriöst fungerande antivirus program.
Jag har kört pandas online antivirus som är gratis & harräddat mitt win2k ett par gånger faktiskt så jag har byggt upp ett svagt men ändå stabilt förtroende för panda snubbarna.

har ni några tips? det är min workstation med ftp jag tänker använda antiviruset på (med win2k pro swe os)

jag såg detta söta paket som jag tycker var ett lagomt rimligt pris... http://www.komplett.se/k/ki.asp?act...21&GrpID=9&s=pl

men som vanligt brukar det ju finnas en hake med billiga priset. detta program kan väll inte vara sämre än den online scanning man självmant brukar göra. hur är det med uppdateringarna? hur länge får man prenumerera på dem & vad kostar det att fortsätta prenumerationen?

tack för att ni tar er tiden åt att lösa detta problem, man skulle nog behöva hyra en "+ sverker" känner jag.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag kör Norton 2002 & är äckligt nöjd med det.

argumentationer då? hur funkar det programmet när det gäller de punkter jag rabblat up? vad kostar det?

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Om priset är en viktig faktor så finns det ju gratis alternativ för privat bruk. :)

http://ftp.sunet.se/nonags/antivirus.html

ok, samma där, hur funkar programmet? automatiska uppdateringar? osv...

Norton funkar klockrent på w2k, win xp & updaten funkar klockrent utan att man behöver bry sig om det..
Helt enkelt klockrent, i mitt tycke.

Priser beroende på vad du är ute efter:
http://www.komplett.se/k/kl.asp?AvdID=1&CatID=21&GrpID=9&t=241&l=2

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Kan inte annat än att hålla med Bire!

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

som enanävndare har du mycket att välja mellan ta ett program från någon av de större leverantörerna!

Trend, F-Secure, norton eller McAfee

Så kommer du bli nöjd! (Detta är generellt och gäller oavsett vilket system du har förutom Mac där är helt klart McAfee eller norton att föredra genom att de är de enda leverantörerna som har uppdaterade programvaror för operativet)

Gällande problem hos användare finns på alla ovanstående programvaror, inget konstigt med detta, genom att det just är ett program som ska in och bråka med varenda fil du har på datorn.

Men hos dessa leverantörer kan du även få hjälp om olyckan skulle vara framme alternativt att du har problem med programmet!

Jag har kört av från Norton, F-secure & McAfee & då vann norton överlägset på samtliga punkter. :)

Medlem sedan juni 2000841 inlägg

Norton Antivirus 2002 funkar riktigt bra.. Kör det p W2k burk bla.
Har testat Norton Antivirus 2003, men det var lite struligt med mailen där, var tvungen att avsluta hela antivirusprogrammet för att det skulle gå att forsätta kolla mailen. Kan hända att det kommit patcher för det (som den automagiskt uppdaterar sig med).

bire, vilket program bör jag ha till min workstation om du skulle välja mellan nortons?

Fv02 skrev:

bire, vilket program bör jag ha till min workstation om du skulle välja mellan nortons?

Denna :)

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Skulle annars rekommendera AVG ifrån Grisoft som går att få gratis och fungerar utmärkt!

ok, om jag undrar såhär då, vilka för/nackdelar är det mellan det progg som du rekommenderade och det som jag länkade till i översta inlägget? skulle vara fint med lite jämförelse, för att det är ju rätt stor prisskilnad :(

Jag kan inte ge ett bra svar på jämförelsen, enbart rekommendera Norton..

ok, synd :(

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag rekomenderar F-Secure. Jag hade otroliga problem med diskcrascher när jag använde Norton och inte haft några sedan jag bytte till F-Secure (orsak och verkan är inte bevisad). Uppdateringar sköter sig nog själv men jag gör det manuellt. På sistone har det fått för sig att crascha men jag vet dock ej vad det beror på men det kan vara dags att installera om hela systemet. (Jag kör Win98)

ok, men vill gärna slippa forntida historier, nu är det win2k som gäller :) företag som gjort misstag för win98 kan ju ha gjort sjyssta win2k program

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag kan egentligen inte göra några jämförelser eftersom jag enbart kört Norton på senaste tiden, men det fungerar smidigt.

Bra uppdateringsfunktioner, integration med mailklienter och jag har inte märkt några konstiga biverkningar med att ha virusscannern igång.

Jag kör Norton Antivirus både hemma och på jobbet. På jobbet är det standard och antagligen måste dom ha kommit fram till att Norton var stabilt innan dom beslöt sig för att köra det på alla hundratusentals arbetsstationer (eller så var det en prisfråga :e).

ingen som har jämförbara fakta?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)