webForumDet fria alternativet

Suck då var det dags igen Bugbear eller Tanatos

Datasäkerhet

18 svar · 548 visningar · startad av inge

Medlem sedan sep. 2000498 inlägg
Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Jag fick det just.. *suck*

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Fått det både på jobbet och hemma men mitt virusprog tog hand om det effektivt..*puh*

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

En del har Macintosh.. *tralalala* ;)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Schyst att de har lunarstorm öppet i bakgrunden ;)

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Vilka e-postklienter "behöver" man för att drabbas?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

mappo skrev:

Vilka e-postklienter "behöver" man för att drabbas?

Outlook & Outlook express som jag har förstått det..

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Ganske rolig formulering det här med epost klienter...

Grejen är den att de flesta virus idag har egen smtp aget i viruset dvs det har inte någon som helst betydelse vad man använder för klient. Alternaitvt att virusarna skickar ut mail via api:erna på din maskin. Fast i detta fall är det riktigt det är outlook och express som drabbas

Medlem sedan dec. 2001868 inlägg

Dumt med sådana här virus som tar ett mail på måfå och skickar ut till alla i adressboken. Speciellt dumt blev det när det tog ett mail på en räkning till Barfly i Helsingfors på 48 drinkar :birp

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Och även jag fick mitt bugbear. :)
Kollade mailen i går med ett program så jag inte behöver ladda hem det först, "jaha, och vem fan är den figueren? och ämnet? SV:hagelbock???"
Ok, dax att uppdatera virusdefsen, sagt o gjort.
Hämtar hem mailet(är lite nyfiken).
Kör en virusscan, hittar inget (har inte öppnat mailet än bara hämtat det).
Blir inte klokare när jag öppnar mailet, bara mera misstänksam.
Bara massor av konstiga tecken, högerklickar på vedlägget för att spara det på hd och då skall du se på fan, då vaknar mitt virusprog :e Raderar mailet och sommnar om :e

P.s. Är det någon ide att kontakta isp eller personen jag fick mailet från? Sparade mailhuvet.

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Jag får alldrig några mail så jag slipper oroa mej för att virus :e ;)

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Jag fick ett virusmail (Bugbear) igår från nån webbmaster på en högskola/universitet innehållandes användarnamn och lösenord till ett Saabforum. Jättekul.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Jag använder Outlook Express och får mail med virus för jämnan. Men saken är väl den att har man ett virusprogram som söker igenom mailen innan dom hamnar i inboxen då är det väl ingen fara??

nop så funkar det inte... däremot så söks filerna i mailen igenom när du kör igång dem, flyttar eller kopierar dessa. För att få scanning av själva mailen krävs det att du har skydd på mailservern alternativt en gateway som söker igenom pop3 trafik.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Det beror ju på antivirusprogram. Ditt kanske inte gör det, men det finns antivirusprogram som söker av bifogade filer när de kommer in.

AVG gör det t.ex. om man kör Outlook.

http://www.grisoft.com/html/us_downl.htm

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Även Norton grejar det innan man har en chans att kolla filerna.. Vilket rockar röv rent ut sagt. :)

funkar på samma sätt där, enda skillnaden är att filerna tas hand av antivirusprogrammet och genomsöks även fast du inte klickat på dem... precis samma ifall du själv skulle köra scanningen (MEN detta göra först när mailklienten fått mailet, fast innan anävndaren ser mailet :) ).

Personligen kör jag också norton och jag har tagit bort funktionen genom att det tar onödig tid och prestanda av maskinen finns ingen anledning att söka igenom en fil som jag inte har behov av att kolla på. Är det ett virus som själv extraherar sig när det kommer som mail så tar alla virusprogram det genom att det är något som "körs" på datorn.

Så oavsett vilket så har man skyddet bara att det funkar på olika sätt... Ska man ha en riktigt mailscanner så är det via mailservern eller via en gateway.... Då är det en scanning som görs via databaserna i notes eller i exchange de övriga mailservrarna får oftast använda sig av gateway skydd.

Grejen är den att denna scanning måste göras INNAN det kommer till klienten annars blir det sak samma. Jag vet däremot att Trend Micro håller på att utveckla en produkt för hemanvändare som kommer söka på pop3 protokollet innan det tas av användarens mailklient.

Igentligen skit det samma :) har man uppdaterat antivirusprogram + patchar för aktuellt operativssytem så kan man inte göra mer och man är bra skyddad!

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Grejen är den att denna scanning måste göras INNAN det kommer till klienten annars blir det sak samma.

Men det finns likaväl antivirusprogram som fungerar som bymarie beskriver, så hon har inte fel i sak. Om det sedan ger något extra skydd kan väl diskuteras. Jag vill gärna ha reda på om ett mail innehåller virus så fort som möjligt (ser ingen anledning att ha virussmittade filer på hårddisken). :)

. :) nä så sant... (anledningen till att jag inte använder tjänsten är att jag kasserar alla mail som jag inte har behov utav)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)