webForumDet fria alternativet

Konfiguering av D-Links brandvägg

Datasäkerhet

4 svar · 253 visningar · startad av Riffles

Medlem sedan juni 2000974 inlägg
Frågan#1

Har inhandlat mig en d-link och nu vill jag konfiguera min brandvägg. Hur gör jag detta? Har inga kunskaper om datasäkerhet. Är det nåt man ska tänka på?

Medlem sedan aug. 2002207 inlägg

stäng alla portar utom dom nödvändiga som t.ex portar för http,ftp.
Det beror helt på vilka program du tänker köra.
Kombinera gärna detta med ett bra antivirusprogram.

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Kanske det allra bästa i ditt fall är att även installera en "privatbrandvägg" på datorn... som ett backup ifall du gör fel i routern. Så har jag gjort och det funkar fint.

(personligen tycker jag routern är helkass att använda som brandvägg.. finns alldeles för lite funktioner i den, förslaget är helt enkelt att du drar ut burken i DMZ (dvs alla protar öppna) och sattsar på den privata brandväggen istället. Routern har nämligen en viss förmåga att jävlas med dig. Men tänk då på att routern inte har någon brandväggsfunktion över huvudtaget!!! den fungerar då endast som en router.)

En annan fördel med att anävnda både routern och privat brandvägg är att man kan ha hjälp av den privatabrandväggen om man låter den göra egna regler för program.

Man kollar hur reglerna ser ut för det program man vill använda sen gör man en liknande regel i routern om det inte fungerar direkt.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

finns inge jobbigare än mjukvarubrandväggar ju :(
jag kör bara med brandväggen i min router.

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

håller till viss del med dig... jag personligen ångrar att jag köpte en dlink. Skulle rakt av köpt en netscreen 5 brandvägg istället och fått en RIKTIG brandvägg. Skulle ha löst många problem för mig. Speciellt när man har flera burkar på en lina. D-Linken är som sagt var inte någon höjdare men den ligger ju mycket bra till i pris.
Men använder man datorn för mail och surfning så funkar det ju kalas med d-linken problemen kommer när man vill få till lite mer avancerade saker. Ta tex chattprogrammet irc... få till Dcc filöverföring när du sitter bakom en d-link det går inte :( Listan kan göras lång på begränsningar...

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)