Det borde inte vara det som är problemet.
Har du installerat dns-servern?
Om du inte kör med isa servern på servern kan du då komma ut på internet med telias inställningar?
ISA Server probs
49 svar · 796 visningar · startad av Sico · sida 2 av 3
Frågan, av Sico
Jag kommer inte åt mitt fina internet när jag försöker administrera min ISA Server. Nån som har nån aning vad det antagligen är för standard fel jag gör? det va typ 2 år sen jag satte upp en sån här brandvägg förut så jag har glömt en del :l Det är inte att klienterna inte får kontakt utan att datorn brandväggen ligger på inte kommer åt ett smack utåt.
Läs frågan i sin helhet →Ja men det är då som det blir ostabilt för klienterna. När jag har installerat ISA Server så kommer jag inte åt nåt alls.
Innan jag installerade ISA Server första gången funkade allt perfekt.
Nej jag har inte installeras dns-servern. Vet ej hur jag skall göra faktiskt :r . Jag har aldrig isntallerat den av sådana här skäl. Förklara så blir jag jätteglad :)
Gå in så att du för egenskaperna för nätverkskorten.
Klicka sedan på installera fliken och sedan tjänster och sedan dns-service.
Du måste ha 2000server skivan när du gör detta.
Peka sedan klienternas önskad dns-server till ip-adressen på din lokala server som du nyss installerade dns-servern på.
När du installerat isa servern vad gör du för ändringar på klienterna?
Allt funkar perfa nu med brandväggen och internet är stabilt. Allt va ett litet klantigt fel i ISA Server jag inte ens vågar säga :)
Däremot förstår jag inte varför det kunde bli så konstigt för klienterna efter att jag avinstallerat brandväggen.
Jag startar nya frågor här så ni behöver inte läsa ovan för att förstå ;)
Brandväggen funkar prima men när jag ska få igång ett program tex kazaa och ska ange proxy-host så funkar det inte. Det står att socks4 är aktiverad på port 1080 .. vad kan va snett?
Du får öppna portar i isa servern.
Jag vet inte exakt vilka portar kazaa använder men om du tar reda på det så är det bara att lägga in dom portarna i isa servern och tillåta att dom portarna både kan ta emot och skicka.
Jo så långt är allt gjort. Kommer ut på irc, kazaa osv på servern men inte på klienterna. Kan bara surfa där. Måste va nåt med proxyn. Nån sa till mig att NAT är lösningen till allt. Men jag har ju ställt in att ett nätverkskort är publikt och ett som är internt. Vad mer kan man göra?
Du har nat redan.
Nat går ut på att du har en publik adress och sen interna adresser som inte syns utåt.
Då kan flera datorer surfa från samma ip-adress och på internet ser det ut som isa servern surfar runt.
Det är också säkerhet att man inte kommer åt dom datorerna som är innanför ett nat om man inte öppnar portar.
Har du provat att ange portnummret i programen på klienterna.
Jag måste ju ange host + port i det program jag ska använda. Jag skriver in det men icke sa Nicke. I ISA Server så står det under Application Filters att "SOCKS V4 Filter" är aktiv på port 1080. Jag förstår inte alls vad som kan va felet :l
Vad har du för opera på klienterna?
Kommer du åt en ftp-site?
windows 2k på klienterna. Jepp jag kommer åt ftp
Jag blev trött på att skiten inte funkade och avinstallerade ISA Server igen. Men när nån kommer med förslag så smäcker jag inte skiten igen. Nu funkar ju programen på klienterna men Internet är sådär ostabilt igen av nån orsak. Vid avinstallation av programmet, försvinner inte ALLT då? eller vad kan det vara som stör?
Hur blir det ostabilt tappar då kommunikationen då och då eller vad händer?
Jag tycker att du ska kontakta din isp och fråga dom.
Det är altså bara på klienterna det är ostabilt, inte på servern. Hur ostabilt det är...
Sidor hittas inte alltid, trycker uppdatera så hittas dom.
Bilder kan inte alltid visas.
Sidor laddas segare ibland.
Du hade telia eller hur?
Det har jag också jag hade samma problem som dig men när jag körde med en egen dns-server så funkar det perfekt.
Prova med det.
Telia, jepp.
Jag har inte haft problem med detta innan. Att det ska skita sig för att man installerar + avinstallerar en brandvägg låter ju snuskigt. Jag är dock lite osäker på hur att konfiguera min dns-server.
Du behöver inte konfigurera din dns-server.
Du installerar bara den och sedan uppdaterar sig den självt över internet(brukar ta ungefär 24h)
Installera = trycka på nästa å var nöjd
Konfiguera = ställa in lite inställningar
säker på att du menar installera? Och var ifrån .. du menar det som följer med i win2k as?
I alternativ för anslutning där man kan ändra för tcp/ip.
Klicka på knappen installera och sedan tjänster och sedan dns-service.
Du måste ha skivan i cd-romen.
Får bara upp "SAP Agent" där