webForumDet fria alternativet

Är virus osynliga i utkorgen?

Datasäkerhet

9 svar · 363 visningar · startad av mibbe

Medlem sedan mars 2000402 inlägg
Frågan#1

Jag får en massa mail där det står att jag skickar smittad e-post. Jag har kollat min dator ett flertal gånger och inget virus hittas. (Jag kollar online) Är onlinekollen inte att lita på? Och framförallt, om det nu är en virusjävel (flåt språket) i min dator, så borde det väl synas i "skickat" i emailprogrammet? (Outlook 2000)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det var en bra fråga.
Väntar med spänning på svaren och vad man skall göra.

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

NEJ virus syns inte i utboxen... Oftast använder virus en egen mailagent som följer med det aktuella viruset.... på så stätt kan viruset söka efter "mail" adresser i alla olika dokument (htm, asp, icq, nsm, adressbok, osv osv osv ) o kunna skicka till dem samt vara oberoende av vad klienten använder för mailprogram.

Du har säkert bilivt smittad av Klez.H hoppa in på tråden nedan om klez så hittar du länk till borttagningsprogrammet som f-secure har.

Verkar vara väääääääldigt osynligt

Nu har jag viruskollat med McAfee 6.01 och inga virus någonstans. Om jag nu vore smittad av virus, borde jag inte upptäckt det? De kräken är väl väldigt elaka och krånglar till det i burken? Jag har inte märkt ett jota av något virus ..... mer än de här emailen jag pratade om i första inlägget i tråden. :l

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

klez roar sig med att använda adresser den hittat på nätet som avsändaradresser likväl som "offeradresser".

Nicrosoft: Du menar alltså att den kan ha hittat min emailadress och använder den så att det verkar vara jag som skickar virus till folk? x(

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Ja

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

mm precis... den slumpar adress som den hittar som avsändare.

Verkar ju som om min dator klarat sig då! Får återigen tacka för den omedelbara hjälp man får på https://www.webforum.nu :e

Två virus funna ...

Vid namn JS.Trojan.Seeker och Trojan.bat.Formatc, ingen Klez sålunda som jag fått email om att jag ska sprida. Dessa är nu omhändertagna av F-secure av senaste snitt.

:) :) :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)