Hej ska testa om jag har några trojaner och har några frågor :q
1.Först hadde jag tänkt att scanna ip:n med programet Angry Ip Scanner på öppna portar :h
Men jag vet inte hur många portar som finns jag vet att det finns många men inte hur många som finns. Typ runt 7000 vad jag har hört :P Kan ån ge mig ett svar på det så blir jag glad tack?
2. Sen behöver jag en brandvägg eller nåt som stänger portarna (Om jag hittar några) och skyddar från hackers. :l Vet nån nåt bra program :q Jag har hört att man kan använda programet Adware är det sant :q I så fall sej till :o
3.Om ni tipsar om program och sånt så ska det vara gratis eftersom jag har ADSL och inte är uppkopplad dygnet runt är det inte värt att betala för.
1. Du behöver inga tredjepartsprogram för att kunna upptäcka trojaner, du kan använda kommandot netstat i kommandotolken för att kontrollera vad som kopplar upp sig mot vad, exempel;
Microsoft Windows XP
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation
Det mesta är tjänster som ligger och väntar på att koppla upp sig internt vid behov, dvs mot min egen dator, som du kan se så har MSN Messenger kopplat upp sig mot hotmail för att kolla mail och min browser är naturligtvis uppkopplad mot webforum, annars skulle jag inte kunna skriva det här ;)
Skriv netstat /? för att visa mer info om hur du använder den.
Det är alltså tjänster/program som kopplar upp sig mot fördefinierade virtuella ("låtsas") portar mot specifika adresser.
Det finns 65535 sådana virtuella portar, dom flesta är oanvända, här finns en lista på dom vanliga portar och vilka program som brukar använda dom;
2. Använder du Windows XP så finns det redan en inbyggd brandvägg som är aktiverad , annars rekommenderar jag Tiny Personal Firewall som kan laddas ner här;