webForumDet fria alternativet

Långsam dator=virus ?

Datasäkerhet

2 svar · 275 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Hej!

En kompis kom med följande felbeskrivning, någon som vet vad som kan vara fel? (virus?)

Använder McAffe(stavningen...?), blackice, outlook(förut inställt på att mail laddas automatiskt.(förhandsgranska)..virus med...?...men numera rätt inställt)

Felet är att i MSN, på nätet, och ibland även i Word så går det enormt långsamt att skriva(löjligt segt alltså), hon skriver, men sen kommer orden några sekunder efter.

Hon har en ganska ny dator med Win ME.

Är det någon som känner igen om detta kan vara ett virus(som kommit via outlook), eller vad som kan tänkas vara fel?

Stort tack på förhand.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om McAfee (så stavas det. :)) inte har skrikit över att någon har hittats och om McAfee är uppdaterat skulle jag inte tro att det är något virus utan snarare någon applikation som är igång som spökar lite.
Testa helt enkelt genom att stänga av allt som inte är nödvändigt - alla eventuella tillägg och alla småprogram som kanske är skojiga men inte nödvändiga t.ex. ICQ, powertools, P2P-programvara med mera.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Japp, stängde av MSN, och den blev snabb då. MSN verkar ta massor med kraft.

Tack

(Dock strulade jag till det lite när jag tog bort 3 st virus som jag hittade, den kunde inte laga alla filerna, och sedan nu så strular win lite allmänt, ska ominstallera Win ME vid tillfälle.)

1188 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
1061 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)