webForumDet fria alternativet

Säkerhet i Mozilla+Quicktime?

Datasäkerhet

2 svar · 208 visningar · startad av higa

Medlem sedan aug. 2000359 inlägg
Frågan#1

Känner till att Mozilla i grunden har utmärkt säkerhet men nu fick jag en liten fundering:
Eftersom jag har drabbats av dussintals mail innehållande W32.Klez.H@mm (dock inte blivit infekterad, fast mängden skumma mail är nog så irriterande i sig) där viruset utger sig för att vara av mime-typen audio/x-midi som för mig är associerad med Quicktime plugin i Mozilla vilket jag märkte när jag lite sömnig igår kväll råkade klicka på "download INFECTED attachment" istället för "back to message" i Yahoo webbmail.
Så min fråga är: Är det möjligt att t ex ett virus eller trojan som utger sig för att vara av en mime-typ som är associerad med ett plugin som t ex Quicktime kan ställa till med trassel även om man kör en säker browser som t ex Mozilla?

Mvh Lukas

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Har du väl accepterat en infekterad fil spelar det ingen roll vilken browser du kör, och om filen sen öppnas eller aktiveras med andra program i din burk är du ju rökt... säkerheten är aldrig vattentätare än användarens klåfinger ;)

Medlem sedan aug. 2000359 inlägg

Jo, jag känner till att det är kabul om man aktiverat filen....
Men är det möjligt att t ex W32.Klez.H@mm aktiveras via en embed i webbrowsern då mime-typen audio/x-midi som den utger sig för att vara är associerad med Quicktime plug-in?
Jag har ju hört att MS Media Player haft säkerhetsproblem...

Mvh Lukas

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)