Tycker det där med kryptering börjar bli riktigt intressant och funderade på om man kunde gå i dessa banor:
På en sida A fyller person B i ett formulär för att kunna ladda hem en ljudfil.
Person B får, efter ifyllt formulär, tillgång till att ladda ner filen, som är krypterad. I samband med ifyllning av formuläret har ett e-mail skickats från A till B.
Detta e-mail innehåller nyckeln till filen, B har laddat hem.
Denna nyckel är dock endast giltig i 24h.
Med hjälp av detta borde man väl kunna få så att filen är helt obrukbar efter 24h, eller?
Slightly off topic
För din information - om du inte redan känner till det.
Om tanken med detta är att försöka fixa något som gör den "beryktade" 24-timmars regeln giltig - den om man får ha "olagliga" filer i 24 timmar utan att det är olagligt - så kan jag upplysa dig om att det är en skröna. Det har länge talats om att man får ladda hem till exempel copyright-skyddade mp3:or så länge man raderar dem efter ett dygn (24 timmar). Det har dock - så vitt jag vet - aldrig någonsin varit tillåtet.
Nej Rikard så är faktiskt inte fallet. Det jag funderar över är en typ av uthyrning.
Tänk dig om du istället för att exempelvis gå till en butik för att hyra en film gör det över nätet. Du har filmen i ett dygn och kan då under detta dygn se filmen hur mycket du vill, dock efter 24h fungerar den inte längre.
Har du en gång dekrypterat filen, så är den ju dekrypterad. Den slutar ju inte vara dekrypterad efter 24 timmar. Den måste ju lagras dekrypterad på disken för att kunna läsas in i datorns minne och köras - om du inte bygger in dekrypteringsfunktionaliteten i programmet som skall köra filen.
Historien har visat att sådana här saker inte är så enkla som man kan tro. De flesta "säkra" kopieringsskydd o.d. som jag känner till har i slutändan inte visat sig så säkra som upphovsmannen önskat. :e
Jo meningen är att filen skall läsas via ett speciellt program. Alltså är krypteringen ständigt påmind, dock kan man ju alltid via tredjeparts program kanske spela av, men det försvårar iaf endel.
Andreas
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e