webForumDet fria alternativet

Utbildning i datasäkerhet

Datasäkerhet

2 svar · 541 visningar · startad av matthew

Medlem sedan okt. 2001166 inlägg
Frågan#1

Hejsan,

Jag har fått en förfrågan att gå en ky-utbildning i datasäkerhet.
Kurs planen hittar ni här:
http://www.jenseneducation.se/docs/education.asp?courseID=120

Ni som kan lite om datasäkerhet, tror ni att denna utbildning kan resultera i ett arbete

Jätte tacksam för svar

mvh
matthew

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

För en utbildad systemadministratör är utbildningen ett bra komplement för att fördjupa kunskaperna inom säkerhetsområdet.

Om du idag redan har någon liknade utbildning eller tom. jobbar som sysadmin eller liknande är det säkerligen en bra utbildning.

Att tro att man med hjälp av en utbildning kan gå direkt in på ett jobb som säkerhetskonsult *LOL* nä. Även om det finns rena säkerhetskonsulter som tar x tusen kroner i timmen, så har dom många års erfarenhet...

Så, om du har förkunskaper inom sys/admin området, gått kurs eller jobbat, så är det nog inga problem at få jobb... har du bara den säkerhets grejen, nja...

KY-utbildningar sägs förövrigt vara bra :D

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Är benägen att hålla med stoffe-2k. I.o.m. att säkerhet inte är ett fristående område så behöver man ganska ingående kunskaper om underliggande protokoll, operativsystem o.s.v. för att på allvar förstå de säkerhetshot som finns runt omkring dem.

Finns ju inget som hindrar att du skaffar lite mer praktiska erfarenheter längre fram dock. Bra är det ju om de erbjuder praktikplats under/efter den teoretiska utbildningen. Gör de det? (Red/ Det gör de ju, såg jag nu :))

Har svårt att svara på om en sådan här utbildning skulle generera ett jobb. Gör vad som känns rätt är nog mitt råd. Känner du att utblidningen känns bra, så gå den. Kanske inte leder till toppjobb direkt efter, men det är ju i.a.f. ett bra steg på vägen. Finns väl egentligen inga utbildningar som automatiskt direkt ger jobb (knappt ens civilingengörsutbildningar numera). :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)