webForumDet fria alternativet

Konstiga internetloggar...

Datasäkerhet

4 svar · 418 visningar · startad av Brian

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg
Frågan#1

Hej!

När jag kollar i min mapp "Temporary Internet Files" så ser den ut enligt bilden nedan: http://w1.589.telia.com/~u58905440/internetloggar.gif

Detta trots att jag inte surfat till sidan som anges. Loggarna registreras även då jag endast är uppkopplad och inte surfar. Loggarna kommer med jämna mellanrum som kan vara ett par gånger i minuten.

Någon som känner igen dessa loggar? Kan jag ha fått något skräp-program på datorn som loggar utåt?

Har brandvägg, så jag tycker inte att den senare alternativet borde vara möjligt.

Vad jag inte förstår är att loggarna förfallit innan de används. Det tycker jag verkar knepigt. (Se bildlänken ovan.)

Loggarna ser ut som nedan, fast att siffror och tecken efter ID:et kan skilja sig åt.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">http://www.cms1.net/scripts/cms/CmsInit.ASP?ID=200101&D2=%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%40%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3F%3FA&AW=253&LV=3209&CU=677587

Någon som vet varför dessa loggar registreras regelbundet i "Temporary Internet Files", trots att jag inte surfar?

Har ADSL, så det borde ju inte vara något program som kopplar upp sig via telefonen, så att man får någon saftig telefonräkning?

Mvh,
Brian

[Redigerat av Brian den 21 jan 2002]

Medlem sedan dec. 200128 inlägg

Utan att ha helt torrt på fötterna så kan man tänka sig att det är något prog. som vill hämta hem annonser eller något.

Har du något adware installerat?

Ladda hem AdAware(gratis): http://www.lsfileserv.com/downloads.html

Hej, och tack för tipset!

Körde programmet. Det slutade med att den letade upp samtliga tänkbara program, och gav mig kryssrutor att markera de nycklar och program som jag vill "inaktivera".

Dock är det ju inte lätt att veta vilka registernycklar och program man bör ha "aktiverade" och inte "aktiverade".

Markerade tänkbara alternativ och inaktiverade dessa. Men tyvärr så hjälpte det inte.

Redigerat
Markerade samtliga valbara alternativ och "inaktiverade" dessa. Startade om datorn och kontrollerade loggen. Men inte heller detta fungerade, tyvärr.
Loggarna fortsätter att trilla in utan att jag surfar.

Mvh,
Brian

[Redigerat av Brian den 21 jan 2002]

Medlem sedan nov. 2001131 inlägg

domänen cms1.net är reggad av ett företag som heter cydoor som sysslar med marknadsföring på Internet. De har ett litet progg som föjer med i B.la Opera, kazaa imesh och dylikt. Kolla om cd_load.exe körs, kan ju vara något ??

Tack för er hjälp!

Det var jag som inte hade läst manuallen till det hemladdade AdAware programmet ordentligt. Man skulle stänga av webbläsaren och andra internetprogram när man körde detta program. Det hade jag missat. När jag körde programmet igen, med alla program nedstängda, så hittade programmet ytterliggare två alternativ som jag avvaktiverade. Startade sedan om maskinen, och då slutade loggningen :)

Hade både kazaa och imesh, så kanske var det något av de programmen som loggade.

Tycker för övrigt att det går lite snabbare med datorn nu när alla desa program är inaktiverade.

Tack för hjälpen :)

//Brian

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)