webForumDet fria alternativet

Tiny Personal Firewall - Telia ADSL

Datasäkerhet

11 svar · 460 visningar · startad av mikey1

Medlem sedan aug. 200171 inlägg
Frågan#1

Jag vet inte om detta är rätt forum för denna frågan men om det är fel så ber jag om ursäkt och hoppas att jag får hjälp ändå. Jag har ett problem med Tiny Personal Firewall tillsammans med Telias ADSL. Efter ett litet tag tappar datorn kontakten med dns-servern och det enda sättat att återskapa kontakten är att starta om datorn. Men efter 10-15 minuter är det samma visa igen. Just nu kör jag med Zonealarm och det funkar utmärkt, det är bara med Tiny Personal Firewall som det är problem. Eftersom andra kör Tiny tillsammans med ADSL utan problem så antar jag att det är jag som gjort någon felaktig inställning någonstans men jag kommer inte på var. Någon här som kan tipsa mig vad jag har gjort för fel?

Mvh
Mikey

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du har inte satt inställningen till 'Cut me off' väl, utan den är på 'Ask me first'? Då kommer det poppa upp när nåt skickas till/från din dator, vem det är och vilket program.

Modemet vill ju nämligen veta om det har kontakt med datorn, då skickar den massa olika paket titt som tätt, och kommer inte dessa igenom antar modemet att datorn är avstängd.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Installerade Tiny igen. Den står på "Ask me first" men kopplar ändå ner mig utan att fråga :-( Använder IClogin just nu men har även testat LF Connection Keeper med samma resultat.

Mvh
Mikey

[Redigerat av mikey1 den 06 jan 2002]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

*Funderar*

Jag har Telia ADSL & LF & Tiny, men inte samma problem.. Har heller aldrig sett nån inställining som borde ställa till det... :/

Vad jag kan tro så bör du ta bort alla programinställningar i Tiny & starta upp program efter program & där tillåta/neka som access som du önskar.

Funkar det inte då så är jag helt lost alltså... Har aldrig haft problemet trots flera ominstallationer.

------------------
weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag har haft samma problem men med ComHem. Problemet beror på att man blir pingad eller något sånt från ISP:n så att dom skall kolla om man har datorn igång eller ej. Om ISP:n inte får svar så antar dom att datorn är offline och kopplar ur dig atuomatiskt. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket program som man ska "öppna" för att få det att fungera.... :)

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Borde inte IClogin hålla uppkopplingen vid liv? Det borde egentligen räcka tycker man. Jag har testat att pinga Telias server (ping 10.0.0.6 -t) från kommandoprompten men det hjälpte inte heller. Jag har också ändrat alla "Deny" inställningar till "Permit" för att vara säker på att ingenting ligger och blockerar där. Jag fattar noll :-(

Mvh
Mikey

------------------
"Ah, yes, divorce, from the Latin word meaning to rip out a man's
genitals through his wallet"
* Robin Williams *

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

IClogin har jag ingen anning om.
Kolla in bilden och någon med rött framför bör vara öppna för att det ska fungera....

BILD

/R Passagens servrar vägrar direktlänkning till bilder :(
------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

[Redigerat av Klös den 06 jan 2002]

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Testa med lfconnection istället då... om den funkar att hålla uppkopplingen vid liv. Hade oxå problem med ic så jag tog lf istället.

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

McD! Jag har testat med LF Connection Keeper med det funkar inte heller. Det spelar ingen roll ifall jag använder IClogin eller LF Connection Keeper.

Klös! Jag har samma inställningar som du men det funkar ändå inte :-( Du skall ha tack för all hjälp Klös. Jag får ge mig ut på Internet (igen) och se om jag inte kan hitta en lösning på mitt problem. Skulle inte förvåna mig om det är Telia som jävlas (igen).

Mvh
Mikey

------------------
"Ah, yes, divorce, from the Latin word meaning to rip out a man's genitals through his wallet"
* Robin Williams *

gör så här maila killen som byggt lfconnection en trevlig prick. Maila honom o fråga vad som krävs måste vara öppet för att det ska funka?

Funkar det UTAN brandvägg?

------------------

McD! Jag har testat med Zonealarm (som är installerad nu), Conseal, och BlackIce och dom funkar alla bra, det är bara Tiny PF som inte funkar. När jag hade en vanlig modem uppkoppling så funkade Tiny PF utmärkt. Det är bara tillsammans med Telia's ADSL som det spökar. Jag får väl lägga ner Tiny PF, jag har ju ett fullgott skydd i Zonealarm. Det var bara dom extra inställningsmöjligheterna i Tiny PF som inte finns i Zonealarm som jag var intresserad av.

Tack för hjälpen!

Mvh
Mikey

------------------
"Ah, yes, divorce, from the Latin word meaning to rip out a man's genitals through his wallet"
* Robin Williams *

Ok tycker att det verkar konstigt att det inte funkar... Nåja vi låter tråden ligga kvar ett tag kanske någon annan här på forumet vet svaret.
Hoppas de löser sig!
------------------

[Redigerat av McD den 08 jan 2002]

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)