Jag vet inte om detta är rätt forum för denna frågan men om det är fel så ber jag om ursäkt och hoppas att jag får hjälp ändå. Jag har ett problem med Tiny Personal Firewall tillsammans med Telias ADSL. Efter ett litet tag tappar datorn kontakten med dns-servern och det enda sättat att återskapa kontakten är att starta om datorn. Men efter 10-15 minuter är det samma visa igen. Just nu kör jag med Zonealarm och det funkar utmärkt, det är bara med Tiny Personal Firewall som det är problem. Eftersom andra kör Tiny tillsammans med ADSL utan problem så antar jag att det är jag som gjort någon felaktig inställning någonstans men jag kommer inte på var. Någon här som kan tipsa mig vad jag har gjort för fel?
Du har inte satt inställningen till 'Cut me off' väl, utan den är på 'Ask me first'? Då kommer det poppa upp när nåt skickas till/från din dator, vem det är och vilket program.
Modemet vill ju nämligen veta om det har kontakt med datorn, då skickar den massa olika paket titt som tätt, och kommer inte dessa igenom antar modemet att datorn är avstängd.
Installerade Tiny igen. Den står på "Ask me first" men kopplar ändå ner mig utan att fråga :-( Använder IClogin just nu men har även testat LF Connection Keeper med samma resultat.
Jag har haft samma problem men med ComHem. Problemet beror på att man blir pingad eller något sånt från ISP:n så att dom skall kolla om man har datorn igång eller ej. Om ISP:n inte får svar så antar dom att datorn är offline och kopplar ur dig atuomatiskt. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket program som man ska "öppna" för att få det att fungera.... :)
------------------ F.Sundström Den som söker skall finna!
Borde inte IClogin hålla uppkopplingen vid liv? Det borde egentligen räcka tycker man. Jag har testat att pinga Telias server (ping 10.0.0.6 -t) från kommandoprompten men det hjälpte inte heller. Jag har också ändrat alla "Deny" inställningar till "Permit" för att vara säker på att ingenting ligger och blockerar där. Jag fattar noll :-(
Mvh
Mikey
------------------
"Ah, yes, divorce, from the Latin word meaning to rip out a man's
genitals through his wallet"
* Robin Williams *
McD! Jag har testat med LF Connection Keeper med det funkar inte heller. Det spelar ingen roll ifall jag använder IClogin eller LF Connection Keeper.
Klös! Jag har samma inställningar som du men det funkar ändå inte :-( Du skall ha tack för all hjälp Klös. Jag får ge mig ut på Internet (igen) och se om jag inte kan hitta en lösning på mitt problem. Skulle inte förvåna mig om det är Telia som jävlas (igen).
Mvh
Mikey
------------------
"Ah, yes, divorce, from the Latin word meaning to rip out a man's genitals through his wallet"
* Robin Williams *
McD! Jag har testat med Zonealarm (som är installerad nu), Conseal, och BlackIce och dom funkar alla bra, det är bara Tiny PF som inte funkar. När jag hade en vanlig modem uppkoppling så funkade Tiny PF utmärkt. Det är bara tillsammans med Telia's ADSL som det spökar. Jag får väl lägga ner Tiny PF, jag har ju ett fullgott skydd i Zonealarm. Det var bara dom extra inställningsmöjligheterna i Tiny PF som inte finns i Zonealarm som jag var intresserad av.
Tack för hjälpen!
Mvh
Mikey
------------------
"Ah, yes, divorce, from the Latin word meaning to rip out a man's genitals through his wallet"
* Robin Williams *
Ok tycker att det verkar konstigt att det inte funkar... Nåja vi låter tråden ligga kvar ett tag kanske någon annan här på forumet vet svaret.
Hoppas de löser sig!
------------------ McD- Burgers for the people!