Har lite problem med ZoneAlarm i ett nätverk med två datorer.
Problemet är säkra sidor (https) på klient datorn. Kör bara ZoneAlarm på den dator som agerar gateway. På gateway burken kommer man in på säkra sidor (ex. föreningssparbankens sida för banktjänster), men på klient datorn (som inte har ZoneAlarm) fungerar det inte. Övriga sidor och e-post fungerar dock utmärkt. Stänger jag av ZoneAlarm på gateway:en, så funkar det dock. Hur ställa in ZoneAlarm så att säkra sidor även funkar på klienten?
Det är tyvärr sällan som zonealarm funkar som man hade tänkt sig efter ett tag. Sök lite här på wF efter alternativ så kommer du att få en hel del tips om andra bättre brandväggar.
Jag själv kan rekommendera Tint personal firewall, den funkar fint för mig iaf för hemmabruk.
"OBS: Tiny Personal Firewall kommer inte att fungera riktigt om den installeras på en dator som använder WinRoute eller delad Microsoft Internet-anslutning."
Hmm skumt
kör själv Zone alarm på en NT4 Wkstn som agerar default gateway ut mot en adsl koppling, och det fungerar med att surfa in på säkra sidor, kör dessutom ip-filtrering i samma maskin med rejält strypta portar.Klienter är XP och win98. Vad har du för burk som gateway? kör klienterna statiska ip-adresser med primär och sekundär dns, det gör jag iaf.Som om inte allt detta vore nog så kör jag dessutom zonealarm på klientmaskinerna.
//Javve