webForumDet fria alternativet

ZA-strul i nätverk

Datasäkerhet

8 svar · 426 visningar · startad av Pia

Medlem sedan sep. 20017 inlägg
Frågan#1

Visste inte om jag skulle lägga det här.. här.. eller i LAN men chansar...

Har ungarnas o min dator ihopkopplade och kör.. bla.. ZoneAlarm på min...

Lyckades i början få till det så att ungarna kunde surfa samtidigt som mig - som vanligt - men därefter.. platt intet...

Läste.. bla.. på Zone Labs sida att det SKA vara möjligt att släppa igenom dom och har gjort som det stod.. och i början funkade det...

Idag.. stoppas alla försök att komma ut på nätet ifrån deras burk...

Har försökt ändra på säkerhetsnivåerna men det hjälper inte längre hur jag gör...

Finns det nåååt sätt.. nåt enda litet sätt att få det att funka igen UTAN att behöva avinstalla ZA.. ???

Tacksam.. svar.. hjälp...

///Pia

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

har för mig att du ska ha säkerhetsnivån på medel å så måste du aktivera en viss grej... tror jag.
prova annars Zonealaram Pro som ska ha bättre stöd..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Jag tackar och bockar.. det var ju så jag hade det inställt när det funkade men upptäckte att portarna tydligen inte var lika skyddade.. utåt.. då...

Petade visst tillbaka till högsta nivån o har sen.. *gryymt skamsen*.. glömt.. sänka den när ungarna vill komma igenom.....

Återigen.. stort tack...
*går o letar upp försvunniga cd:n o reg-filerna istället*

///Pia

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Får man ta tillfället i akt och hälsa Pia hjärtligt välkommen till webForum?

------------------
http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/004053.html

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Att öppna portar = vissa risker.

För att detta skall funka behöver du öppna TCP/IP samt UDP. Det funkar för mig. och då har jag öppnat detta mot mitt interna ipnummer till den andra datorn. Hur man gör denna förändring i Za vet jag inte genom att jag använder en annan brandvägg.

:) välkommen.

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

Tackar för välkomnandena.. *ler glatt o knixar fint*...

Jaha.. "öppna TCP/IP och UDP".. ajajaj.. överstiger mitt kunnande...

Har kommit så långt att jag lagt in somliga IP som.. "tillåtna".. och då kan Ungarnas Burk surfa till dom.. "alltså även när jag har säkerheten på högsta nivån"... Ena tösen går väl an.. hon håller sig till.. någorlunda samma sidor jämt men ena grabben.. jisses.. han far omkring vilt på alla skejtarsidor o annat mysko som går att hitta.. känns iiinte bra att veta att här inte är skyddat.. åtminstone då inte i den omfattningen jag.. med den lilla lilla kunskap jag besitter.. skulle vilja ha det.....

Och må ingen säga att jag istället ska ha.. BlackICE.. för den har min burk inte gillat alls de gånger jag provat.. o inga andra liknande prg heller.. för den delen...
*jag.. som gjort nåt fel.. nejnej*

Allafall.. tacksam för svaret...

///Pia

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

det är rätt.. inge black ice =)
men vill du skydda ungarna från webbplatser finns d ju Netnanny och sådana alternativ också :)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Hmm.. näe.. inget BlackICE på min burk igen.. *på ett tag allafall*...

Och.. Netnanny o.dyl.. *ler*.. tackar för tipset men.. blir nog inget med det.. känns inte helt rätt... Ungarna är.. "halvstora/stora".. och jag har valt att själv.. "försöka".. ha någorlunda koll på vad för sorts sidor de surfar till... Går det för.. "långt".. stoppar jag deras surfande.. eller hur sjutton jag nu ska förklara mitt.. SurfStoppProgramsMotstånd...

*börjar de tystna på andra sidan skrivbordet o inte högt prata om vad som finns på sidorna.. då är det nåt på G*

Igen.. tackar allafall för tipset...

///Pia

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Hej Pia Välkommen

HIHI känner igen problemet du har/hade hade exakt samma problem. Men här stoppade den vår server så varken jag eller mannen eller barnen kunde komma åt våra saker.

Fråga mannen om hjälp ? Nej nej nej då smygläser man ju här o får tips, o så glassar man lite hemma :)

------------------
/Annelie
"När folk håller med mig grips jag alltid av en känsla att jag har fel"
Oscar Wilde

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)