webForumDet fria alternativet

Program för att "radiolyssna"

Datasäkerhet

12 svar · 543 visningar · startad av Brian

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg
Frågan#1

Hej, såg på tv att man med ett enkelt program kan avlyssna trafiken mellan personer som surfar via "radiolänkar".

Har försökt att hitta ett sådant program på Internet för att se hur det fungerar, vad det är man kan få fram och även lite hur programmet är uppbygt, samt tankestrukturen bakom programmet.

Någon som vet v art jag kan finna ett liknande program som det som nämnts i nyheterna de senaste dagarna?

Medlem sedan aug. 2000380 inlägg
Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

Tack för länken!

Är inte så inne i alla termer och så, och undrar om du har en länk till en sida som mer lättbeskrivligt beskriver programmen som används?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Såg programmet och det dom körde liknade MS program för att "sniffa" på nätet, finns til NT4 och ingick i deras SMS programpaket om jag minns rätt, vet faktiskt inte om det finns till W2K.

//GunnarD

------------------
If you can't convince them, confuse them.

GunnarD: Japp, det finns program för att sniffa nätverk i Win2k och NT, men dom sniffar väl endast?

AirSnort däremot sniffar och knäcker krypterings lösenord på WLAN som använder WLAN-protokollet WEP's default kryptering.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Och det kanske inte är riktigt något webForum står bakom. :l

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tja Rikard :l
Dessa grunkor brukar ju marknadsföras som verktyg för nätverksadmin ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Sniffer ja. :)
Knäcka krypteringar... Nja. ;)

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Så länge som man testar säkerheten i ens eget nätverk så är det ju helt ok? Vi använder regelbundet olika "hackerverktyg" där jag jobbar, för att förbättra säkerheten. Bättre att vi hittar säkerhetshålen än att någon annan gör det. :)

Att dessa verktyg är allmänt tillgängliga är ju bara bra. Om verktygen bara vore tillgängliga i den "undre värden" vore det ju inte alls bra, eftersom man då som admin inte alls skulle haft samma möjligheter att skydda sig. Verktygen kommer alltid finnas där, vare sig man vill det eller inte. Att driva dem under jorden gör bara saken värre.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Knäcka krypteringar... Nja.

Det är väl ändå inte olagligt att knäcka krypteringar?

------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag kan inte se något fel med att tipsa om knäckningsverktyg och liknande på wF. Det är ju ett IT-relaterat forum och som t.ex Robban skrev så används ju dessa program även av seriöst folk för att testa sina system.

Att däremot detaljerat beskriva hur man handhar dessa verktyg och liknande är mindre lämpligt.

Åter till diskussionen, finns det någon WLAN-sniffer och WLAN-kryptoknäckare som körs på PocketPC-operativet? Jag skulle vilja ha möjligheten att sniffa trafik från min iPAQ.

PS. Om man vill få otillåten tillgång till WLAN-nät så behövs knappast en knäckare, runt 60% av alla WLAN-nät runt Stureplan i Stockholm kördes helt okrypterade med DHCP och allt vilket redovisades i ett test som jag läste i någon tidning :). Antagligen så beror det på att området runt Stureplan befolkas av reklam och PR-byråer samt Dot-com-företag med något bristfällig kunskap om teknik... :e Hursomhelst så är det perfekt om man knallar runt på stan och känner att man måste surfa lite :).

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

[Redigerat av sgtpepper den 08 sep 2001]

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Tror närmare bestämt att det var i computer sweden som de hade det repotaget...

Som moderator i detta forum håller jag med sgtpepper gällande vad som får sanckas om och inte

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

Håller helt med Robban.
Riktiga crackers kommer ju alltid ha tillgång till dessa verktyg.

Den enda skilnaden om man postar info om olika cracker program här på wf är väl att en del nätverk förhoppningsvis blir säkrare och att ett fåtal amatör ckrackers kanske får tag i programmen.

Men ärligt talat så tor jag inte att dessa amatör crackers gör mer skada än vad nätverks admins gör nytta efter att ha läst dessa inlägg.

60% av alla WLAN-nät runt Stureplan i Stockholm kördes helt okrypterade med DHCP
Ska man skratta eller gråta? Vad tänker folk med?! Det är ju radio, såklart att även grannen eller i detta fall folk på stan kommer att kunna avlyssna trafiken. *suck*

303 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
153 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
154 ms — ändringar (db)