Undrar vad det är den försöker skicka iväg från min dator? Öhm, jag tycker det låter som om den försöker ansluta till en FTP-server på din IP-adress..
------------------
"bättre att ha flyt än illa fäkta"
[Redigerat av casca den 22 mar 2001]
12 svar · 548 visningar · startad av MattiasW
Installerade ZoneAlarm på min Win2K server dator.
Efter några sekunder varnar den:
The firewall has blocked Internet access to 150.203.99.2 (FTP) from your computer.
Grrrr
Vad är detta?
Kollade vem som har den adressen:
The Australian National University
Vad är detta för skit?
ZoneAlarm säger inte vilket program som försäker FTP'a
Undrar vad det är den försöker skicka iväg från min dator?
Hmm låter oroväckande tycker jag.
Som tur var kopplar jag upp med modem så man har ju koll på vad som händer på linan, dvs om det är stora mängder trafik.
Undrar vad det är den försöker skicka iväg från min dator? Öhm, jag tycker det låter som om den försöker ansluta till en FTP-server på din IP-adress..
------------------
"bättre att ha flyt än illa fäkta"
[Redigerat av casca den 22 mar 2001]
Hmm
Jag tolkade
The firewall has blocked Internet access to 150.203.99.2 (FTP) from your computer
Som att ett program på min dator försöker koppla upp mot en FTP server på adressen 150.203.99.2.
Kan det vara tvärtom?
Nej du har tolkat rätt, har du installerat några share/spy/free-ware som vill koppla upp sig måhända?
------------------
"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."
- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972
Fick tips om att köra Ad-aware från lavasoft (http://www.lavasoft.de/aaw/adaware.html) men den hittade bara två cookies, inget program som var igång.
Tack för tipset Batboy.
Har inte fått meddelandet igen så det kanske berodde på en "gammal" koppling.
Har varit uppkopplad i 30 minuter och ZoneAlarm har redan blockerat två gånger:
(NetBIOS Name) from 209.6.88.100 (UDP Port 5020).
(UDP Port 65350) from 194.22.190.10 (DNS).
Vad är en UDP Port? och varför försöker någon komma åt den?
Har du kollat om någon smygit in SubSeven på din dator? Subseven är en netbus liknande programmvara som just nu är mycket poppis bland fjortisarna. Att smyga in trojanen på någons dator är mycket lätt då server programmvaran gömmer sig i en fejkad .avi, .mp3, .jpg liknande filer. I subseven finns en funktion som är att starta ftp server på den infekterade datorn.
Det är inte helt omöjligt att du råkat ut för nån fjortis som gillar att leka hacker.
Ett sätt att pröva är att få till www.sub7files.com, ladda ner en verision at sub7 och pröva att ansluta mot dig själv. Ifall det lyckas så finns det en funktion som heter "remove server".
Varför inte byta system till t.ex Linux och surfa med det, så slipper man allt junk i form av SubSeven, BackOrifice, NetBus m.m. Själv surfar jag avslappnat (i Mac OS) och kan inte tänka mig att surfa stressat och oroligt med Windows. Hade inte W varit så drabbat av sabotage hade jag inte haft något emot det som surf-OS.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
Om Mac-OS haft 90% av marknaden skulle det säkert finnas liknande virus på denna platform.
Själv utvecklar jag program för Win-OS och kan inte byta till Macen.
Samma sak där.
Kan inte utveckla program för Macen då alla använder Windows.
Vilket fint resonemang "Alla använder Windows", det struntar jag högaktningsfullt, eftersom jag aldrig valt dator efter "vad alla använder" utan efter "är den effektiv för det jag gör med den".
Jag skulle aldrig i livet använda ett så känsligt OS som Windows med alla virus, attacker med NetBus etc. Jag kan kontra och säga: "jag utvecklar program för Mac OS och kan inte byta till Windows".
Därför rekommenderar jag alla som oroar sig för säkerheten på Internet: skaffa Linux och använd det för surfandet och slipp alla problem med SubSeven, Netbus, Back Orifice, trojanska hästar m.m. Argumentet "alla använder" håller verkligen inte då säkerhetsproblemen är så stora.
------------------
Kan bara konfa sin brandvägg rätt och är hyfsat misstänksam mot vissa filer så går det finfint att klara sig undan attacker trots att man kör windows.
------------------
"Keep your dreams, don't sell your soul"
Helt rätt, men jag föredrar system som inte drabbas av lika mycket junk. Enkel logik säger att bristande säkerhet och sabotagerisk hos ett system talar för ett annat, säkrare och mer skyddat system.
------------------