Jag sitter med en RadioLAN-uppkoppling och har inte brytt mig så mycket om säkerheten. Dels därför att jag inte har något material jag är särskilt rädd om och dels därför att jag inte vet vad som borde göras och hur.
Efter att ha läst lite i detta forum har jag ändrat åsikt och skulle nu vilja be er om hjälp med att punkta upp de viktigaste som borde göras. Detta var fråga nr 1.
Fråga nr 2 är om det finns gratis antivirusprogram som är tillräckligt bra för att fungera hyffsat. Sitter idag med ett gammalt Dr. Salomon som jag inte har råd att uppgradera.
Vad du bör gjöra? Börja med att beskriva din dator eller nätverk.
Vilket operativsystem du kör.
Gällande gratis antivirus programmvara så tror jag nog att det blir svårt att hitt något gratis. Jag rekommenderar nortin antivirus. Kostar några spänn men funkar mycket bra.
RadioLAN är inte synonymt med ett speciellt företag, även om det företag som levererar radiobaserat internet till dig heter RadioLAN, CyberPet ;). Det är inte säkert att webbmannen har samma leverantör.
Det du skall göra til att börja med är att installera en brandvägg, om du kör PC så kan en personlig brandvägg som t.ex ZoneLabs vara lämplig, den finns i en gratisvariant.
Om du har en gammal burk ståendes så kan du om du har tid och ork konfigurera den som en gateway/brandvägg och köra all din trafik genom den, men det är lite krångligare.
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
Tja, du har ju inte lika stor anledning då, men vill du skydda dig från attacker inom ditt nät (dvs från andra kunder som sitter bakom samma brandvägg) så är det ju en fördel.
ZoneLabs är så enkel att installera och handha och kostar ingenting så det är lika bra att köra den hursomhelst.
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
Jag anser att den enklaste vägen till ett säkrare surfande är att installera och använda ett annat OS än Windows. Man slipper NetBus, BackOrifice och annat junk i Linux, BeOS, Mac OS m.fl. Detta har inte med något krig att göra men det är ju ett faktum att Windows är det system som är svårast drabbat av sabotage.
Om inte annat, använd en separat dator som brandvägg och kör Linux på den, men helst rekommenderar jag Linux eller ett annat system för själva surfandet.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25