webForumDet fria alternativet

Varför alla dessa program

Datasäkerhet

5 svar · 373 visningar · startad av mayday

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg
Frågan#1

Förstår inte varför alla är så rädda för data intrång i sina datorer.
Själv Körde Jag ett antal program det enda som ja gillade va ANFY litet smidigt program som gav statestik o visade alla anslutningar.
Efter ca 30,000 varningar från alla program så kom ja fram till följade.
1.Vill en hacker ta sig in i min dator så är inte små fierwal program specielt säkra
2.Varför skulle en Hacker/cracker ta sig in i min dator fins ju inget dom vill ha på den
3.Skulle nu en hacker Väl ta sig in på datorn o leka me mina filer osv så lär han bli beviken på på allt inehåll

Vist ni kan stoppa alla snorungar som sitter o leker med sub7 o netbus men ni stoppar inga hackers med era program

Själv så kör ja inget program på min burk har inget o skydda på den o är de känsligt matrial så krypterar jag de samt sitter ja på irc så har ja en krypterad förbindelse med min BNC

------------------
You Are What You Know - You Are What You Do - Help Yourself No More Secrets - No More Excuses - No More Limits

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

mayday

1.Vill en hacker ta sig in i min dator så är inte små fierwal program specielt säkra

Vet inte vad du menar med "små" men jo det är dom .

2.Varför skulle en Hacker/cracker ta sig in i min dator fins ju inget dom vill ha på den

Det är just den attityden som skapar en slapp säkerhet, det är sporten att ta sig in som räknas, inte att du personligen tycker att det inte finns något att hämta där.

3.Skulle nu en hacker Väl ta sig in på datorn o leka me mina filer osv så lär han bli beviken på på allt inehåll

Ja kanske det, men om han tex deletar windows foldern då?

Exkeverar ett virus som lägger sig i MBR:en på din disk?

Bryr du dig lika lite då?

Vist ni kan stoppa alla snorungar som sitter o leker med sub7 o netbus men ni stoppar inga hackers med era program

Jo, det gör man, program som tex zonealarm har fått väldigt bra i ganska tunga tester under skarpa förhållanden, men du är välkommen att försöka hacka dig in i min W2k burk med zonealarm påslaget så får vi se ;)

------------------

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

[Redigerat av Reefer den 31 mar 2001]

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Ja, då är det bättre med ett grovkalibrigt skjutvapen. Om hackaren i fråga sitter och bänder upp datorlådan alltså.

Nä, det har du fanimej rätt i. Fanns inget roligt där. SKÄRPNING!

Jopp. En total avsaknad av stavningsprogram är ju inte roligt. Dessutom hittade jag inget för all barnporr.

------------------
"Jag vill ju vara så där tuff och originell som alla andra"

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

casca :e

[Redigerat av Reefer den 31 mar 2001]

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Ingen metod är 100% säker. Men det handlar om att göra det så krångligt som möjligt (med rimliga resurser) för en angripare. Varför lämna dörren öppen när man kan låsa den, även om det inte handlar om något annat än ett standard ASSA-lås?

Vissa är ute efter att förstöra, "just for the fun of it". Andra kanske är intresserade att använda din dator som en plattform för vidare attacker, och då är det du som måste övertyga polisen att det faktiskt inte var du som genomförde attacken (för det är din IP-adress som syns i loggarna hos den som är slutmål).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Andra kanske är intresserade att använda din dator som en plattform för vidare attacker, och då är det du som måste övertyga polisen att det faktiskt inte var du som genomförde attacken

Där satte nog Robban fingret på den viktigaste punkten. De flesta seriösa attacker går via en eller flera redan knäckta system för att på så sätt maskera angriparens egen identitet.

Att få sin dator använd som en språngbräda för attacker eller massutskick av e-post är nog inte så lattjolajbans.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

419 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
288 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
288 ms — ändringar (db)