Office och Melissa
21 svar · 440 visningar · startad av Ilyushin · sida 2 av 2
Frågan, av Ilyushin
Eftersom detta tydligen inte passade i Café Webforum har jag flyttat det hit, samt kortat Word-utdraget. Sådär, nu har det hänt igen. Melissa är i farten igen och som vanligt är det Microsoft Office som drabbas. Anledningen torde inte vara obekant: ohälsosam marknadsandel inom kategorin, många slentriananvändare (använder det bara för att de inte vet/begriper/tänker sig att det finns andra bättre
Läs frågan i sin helhet →Nu är vi uppe i 2 stora bekymmer för oss datoranvändare. Det började med virus och fortsatte sedan med säkerhetsluckor.
Självklart skall man ställa krav på OS-tillverkare m.fl.
Att vi har ett ganska så tunt säkerhetsskal är det ingen tvekan om. Det gäller såväl Mac som PC som Unix... och inte minst nätverkshårdvara med medföljande mjukvara.
Men jag har lite svårt att förstå mig på att "man" növändigtvis måste agera destruktivt bara för att man kan skapa ett virus.
Vem i hela fridens namn tjänar på att alla dessa macro/VB-virus florerar?
Då är jag ödmjuk nog att inte undanta AV-företagen. Visst en och annan väljer kanske Mac pga detta, men jag tror nog inte Jobs och grabbarna är de som hejar på ändå.
Om nu virustillverkarna skulle engagera sig lika mycket i andra system än MS så är jag ganska så övertygad att de skulle få ett tilltufsat leverne också. Nu tänker jag inte skriva mer idag, även om jag skulle kunna, men sova bör man.... annars får jag skäll!