webForumDet fria alternativet

Dessa evig virus...

Datasäkerhet

3 svar · 409 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

Jag blir fullkomligt vansinnig på vissa av mina vänner. Jag har talat om för dem 100 gånger att ALDRIG öppna en .exe fil som de inte känner igen avsändaren ifrån eller som de är lite osäkra på.

Nu har det spritts ett virus bland mina vänner (sån tur är så är jag imun då jag dels använder Eudora och dels använder Macintosh) som handlar om Snövit och de sju dvärgarna.

Det börjar tydligen med ett mail som påstår att man får upp en rolig annimering om man skickar mailet till 11 andra i sin adresslista. Det är någon typ av worm-virus (fästmannen kollade lite i den textfil som skrivs och den listar alla emailadresser som föregick mailet).

Sen tror jag att det automatiskt laddas ner en exe-fil som heter joke.exe från avsändaren hahaha@sexyfun.net och denna ställer till med problem om man kör igång filen.

Alltså, jag blir vansinnig.... varför fattar inte folk att de ska vara misstänksamma???

Jag drabbas ju inte själv, men jag får minsann hjälpa andra att lösa sina problem för att de varit så nyfikna.... jösses! x(

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

fick oxå mail från "hahaha@sexyfun.net" i onsdags, som tur är så har man ett bra antivirus program som varnade när mailet kom...

fil: Sexy virgin.scr, virus: W95.hybris.gen
fil: joke.exe, vitus: W95.hybris.gen

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Fick oxå detta mail...

Helt på spanska!!!!!

Fick bara lov att SPARA filen för att kolla vad det var... (dvs vilket virus) fick inte göra det förän antivirusprogrammet varnade mig...

Vem startar en sådan fil?????? Från okändkälla och på spanska????

P.s förvisso funkar mindre virus på mac men...de virus som är vanligast "macrovirus" gör inte skillnad på mac och win D.s

------------------
McD- Burgers for the people!

www.mcdz.net- Sveriges minsta portal :P

[Redigerat av McD den 11 dec 2000]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jo, det är sant att Macrovirus också drabbar Mac, särskilt då i MS program som Office och OE. Sån tur är så har jag Macron avstängda i Office och jag använder inte OE.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

642 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
505 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
505 ms — ändringar (db)