webForumDet fria alternativet

Dubbla os

Datasäkerhet

9 svar · 386 visningar · startad av AG

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg
Frågan#1

Kom först inte på vilket forum som passade men kom fram till att det trots allt handlar om säkerhet.
Låt säga att man har en snabb server, runt giggen i ram, dubbla processor. Servern ska fungera som webbserver. Den behöver ha två os, därför att vissa delar kräver saker som endast fungerar på nt medans annat endast fungerar i linux etc. Skulle det då vara stabilt att köra två os på samma server?
Skulle spara endel pengar om det gick att ha det så, men är det möjligt, säkerhetsmässigt?

Andreas

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

rent säkerhetsmässigt är det väl inga problem sålänge varje os för sig är säkter. men jag tror inte att du kan köra båda OSen samtidigt om det är det du menar.. går väl kanske i teorin på flera processorer, men...

------------------
PeterSign v 2.3.36

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Peter: Det går hur bra som helst att köra flera OS samtidigt, mha ett program som VMWare.

Så jag gör då ingen direkt förlust genom att köra allt på samma server? Alltså eftersom anläggningen redan finns så vore det ju dumt att splitta upp den till två olika eller?

Andreas

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

AG, jag skulle ta mig en mycket allvarlig funderare på vilket OS du vill köra. Att köra en dual boot på en server ställer jag mig mycket frågandes till!? :q

Det är inget illa menat - bara en rekommendation om att du bör ställa upp en målsättning och därefter arbeta bort det ena OS-alternativet helt.
Rent säkerhetsmässigt kan du säkert få båda operativen säkra, men en server med två OS som antingen måste bootas om, eller än värre, kör båda samtidigt. Nej. Det är ingen bra idé.
Jo, jag har sett VMWare i funktion och visst kan man köra med det på en klient om man vill, men jag skulle aldrig kunna rekommendera det som lösning på en server.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Instämmer. Dual Boot kan man ju ha, men det löser inga problem. Att köra en server med "ett virtuellt OS" kommer med största sannolikhet att bli en stabilitets- och prestandamässig katastrof.

Ok då får jag väl överge det. Det som är bra är ju att det inte blir så fasanfullt dyrt att skaffe en till, man kan ju plocka från den befintliga.
Två servrar med vardera 750mhz resp 500ram borde ju vara tämligen bra.

Andreas

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Får man fråga vad det är som bara fungerar på NT och vad det är som bara fungerar på Linux? Kanske går det att ordna så att allt du vill köra går att köra på ett och samma OS.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Först är det PHP som vi vill köra i linux miljö med mysql. Java vill vi kunna köra i både, har faktiskt tänkt Resein där. Annonsprogrammet etc bygger på java. Vissa köpta webbprogram fungerar endast i linux miljö, det stod när man köpte dem att de endast fungerade där.
NT är viktigt dels för att köra vissa mailprogram etc, sen ska den framförallt kunna stödja asp, jag vågar mig inte på det där Chilli. Sen är det vissa andra program som också kan komma att behövas. Det är krånglift helt enkelt :)

Andreas

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Först är det PHP som vi vill köra i linux miljö med mysql.

Både PHP och MySQL finns för både *nix och NT.

Java vill vi kunna köra i både, har faktiskt tänkt Resein där.

Samma sak här.

Vissa köpta webbprogram fungerar endast i linux miljö, det stod när man köpte dem att de endast fungerade där.

Om det handlar om Linux-binärer så stämmer det nog. Om det handlar om Perl-script t.ex. är det däremot inte omöjligt att det går att konvertera till NT om det skulle behövas, även om tillverkaren påstår annat (vissa script använder systemkommandon som 'date' och 'sendmail', men det går oftast att skriva om scriptet så att det även fungerar på NT).

... sen ska den framförallt kunna stödja asp, jag vågar mig inte på det där Chilli.

Varför inte? Finns även InstantASP som är Java-baserat. Har testat IASP på Linux och det verkar vara en kompetent produkt (är gratis för Linux, så det kostar ju inget att ladda ner och testa).

Skulle råda dig att bestämma dig för en miljö och försöka porta allt till den. Alternativet är som sagt att köra två servrar (tror inte heller på VMWare i servermiljö).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)