webForumDet fria alternativet

Kontokorthandel på nätet?

Datasäkerhet

6 svar · 687 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Jag skulle vilja att mina kunder kan betala med kontokort i en webshop som jag driver.

Problemet är att det är aldeles för dyrt att köpa den tjänsten just nu...

Vad göra?

Borde man inte kunna greja det där själv så att det blir hyfsat säkert?
Jag menar: Det enda som kunden behöver uppge är ju sitt kontokortsnummer, namn samt när det upphör att gälla.

Har jag sen en Babsmaskin så är det ju bara att dra pengar med hjälp av de uppgifter som kunden angett?!?!

Eller?...

Jag förstår inte riktigt vart problemet ligger ;)

Man kan väl kryptera dessa uppgifter så att ingen kommer åt dem "På vägen från kund till mig som mottagare"?

Finns det någon här på wF som har en bra/bättre lösning på detta så vore jag tacksam!

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A> - En mental frizon utan onödiga undersidor

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Det där har jag funderat på oxå !!!
Att skaffa en egen "kontokortsdragare" !
Eller .. man behöver ju inte ens ha en sån ... inta alla butiker som har idag ... fast då har dom en sån där "kortkopierare" .. det kan ju bli svårt att lösa ;)

Vad kostar det att vara ansluten till en sån där "babsmaskin" då ?

Får ringa "kontoret" på jobbet o höra med dom!

Annars skulle jag ju kunna knappa in kortnumret i kassan på jobbet ... o ta pengarna ur kassalådan ... kunden blir debiterad från Expert ... :e

------------------
GANDALF

Medlem sedan maj 2000376 inlägg

Problemet är ju att det inte går att kontrollera kortinnehavarens legitimation och få en underskrift, vilket väl är ett krav från bankerna. Alternativet är ev. att du låter kunden faxa tillbaka en underskrift.

Borde man inte kunna greja det där själv så att det blir hyfsat säkert?

Ja, att kryptera själva datatrafiken är inte så värst svårt, men ingen kedja är ju starkare än sin svagaste länk, och det finns ganska många länkar... Servern skall vara säker - det skall ju inte gå att bryta sig in i servern och komma åt kontokortsnummer den vägen. Sedan tar du ju själv en stor risk. Så länge du inte kan bevisa (mha namnunderskrift) att kunden verkligen har godkänt transaktionen och är den han utger sig för att vara, så kan kunden teoretiskt sett alltid hävda att han inte gjort ett köp (även om så är fallet) och då blir du blåst på pengarna.

En annan aspekt är att kunden skall ha tillräckligt förtroende för att du hanterar dennes kontokortsnummer på ett säkert sätt. Detta problem elimineras om man använder sig av en tredjepart som hanterar transaktionen, så att du endast får pengarna, men inget kontokortsnummer. Men en sån lösning är som du påpekar väldigt dyr.

Medlem sedan juli 2000415 inlägg

Jag vet inte om det här är något för dig?
Men om du mot en inte alltför stor summa
vill ha hjälp med betalningar/fordran
kan du kika lite hos dom här: http://www.pegit.se/

Har för nåt år sedan anlitat dom för
hjälp med att handla i Tyskland Bla.
Då var do bra och jag tror nog inte att
dom blivit sämre?

Kolla iaf, du har ju inget att förlora.

Mvh/Pele

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Pele: Jag kollade och fann inget som jag har användning av tyvärr..

Finns det nån som har nått bra förslag på ett svenskt företag som tillhandahåller sånna tjänster till vettiga priser?

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>LifeStyleShop.nu!</A>

Medlem sedan juli 2000415 inlägg

Okey!

Har en till som jag inte kollat så noga
men du kan ju kika: http://www.lodson.se/

Vet ej huruvida deras tjänster
är billiga eller dyra men man vet ju
aldrig?

Hälsningar/Pele

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

- Går lite ifrån ämnet -

Är det så många som vill betala med kort då?

Personligen så är jag skeptisk till att lämna ut mitt kortnummer ser hellre en bra och fungerande fakturafunktion.

Att göra en själv tror jag går bort anledningen till att dessa tjänster är så dyra är just att det är ett helsikes arbete nerlaggt bakom för att få tjänsten "någerlunda" säkra...Men vem vet skulle du kunna fixa en själv och den är säker och billig så har du nog hittat något du kan tjäna stora pengar på...

Men lycka till i sökandet / arbetet.

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)