webForumDet fria alternativet

Safetycard fast över nätverk

Datasäkerhet

5 svar · 744 visningar · startad av Gildebrand

Medlem sedan juni 2009920 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Ni kanske minns safetycard som fanns förut? Det är ett litet pci-kort som jobbar med att se till att om man ändrar något på hårddisken, så återställs detta vid omstart. Det funkar som så att det finns en kopia av hur partitionen ska se ut på hårddisken, och vid uppstart ser kortet till så att c: partitionen och kopian är likadana.

Nu funderar jag på om det finns något motsvarande fast över nätverk. Så att man har en image och det är den alla datorer ska återställas till vid uppstart, förutom datorns "personliga" inställningar (typ datornamn).

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det gör det säkert, men behöver du det verkligen? Alla moderna OS bör ha tillräckligt hög integritet att du kan skapa ett gästkonto som rensas vis varje inloggning/omstart. Fysisk återställing av hårddisken vid varje omstart är nog ganska onödigt om du confar OS't rätt.

En liten notis om dessa kort för övrigt: De fungerade, åtmistone de jag kom i kontakt med, så att disken var delad i två delar. Den ena delen var permanent och fungerade som bas. Den andra halvan var temporär och fungerade som overlay över den permanenta delen, för att lagra förändringar temporärt. Det var alltså aldrig fråga om att återställa någonting i egentlig mening. Att göra exakt samma sak med nätverk blir alltså svårt.

Fast gästanvändare för 450 användare? Nej tack!
Nej det hade varit fantastiskt om det går att få till en sån här återställnings-vid-uppstart lösning.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Skulle nog titta på dom "nya" virtuella tekniker som finns idag, Microsoft har det, Citrix hara det.

Ett annat alternativ är att PXE boota, ett tredje gamla hederliga ghost (en image antingen på en dold partition på disken eller använda ghostserver).

Men i första hand skulle jag titta på dom virtuella tekniker som finns.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Gildebrand skrev:

Fast gästanvändare för 450 användare? Nej tack!
Nej det hade varit fantastiskt om det går att få till en sån här återställnings-vid-uppstart lösning.

Varför 450 gästkonton? När det räcker med ett konto åt alla ;)

Windows SteadyState verkar vara något. Har pillat med det de närmsta 20 minuterna och verkar skitbra. Ända jag inte fått till är att en användare ska kunna vara lokal admin fast utan rättigheter till att komma åt SteadyState.

Tyvärr så verkar inte steadystate funka för W7 :(

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)