webForumDet fria alternativet

Avlyssnad dator, vad ska jag göra?

Datasäkerhet

5 svar · 877 visningar · startad av secret00

Medlem sedan juni 200747 inlägg
Frågan#1

jag har insett att någon kan mina lösenord på mina sidor jag har på nätet.
så nu har jag en fråga.
jag vet att det finns programm man kan lägga in på anders datorer så man kan se precis vad dom gjort under dagen, kan ett sådant programm även se lösenord på olika sidor?
måste personen i fråga vara vid min dator igen för att få reda på informationen eller kan personen i fråga se det från sin egna dator?
går det o se på sin dator om det finns något sådant programm?
försvinner programmet om man formaterar datorn?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det här ligger i fel forum, har inte direkt med programmering att göra.

Det kan ha blivit så här av ett par olika skäl.

1. Om du har ett enkelt lösenord (typ, ett ord som kan tänkas finnas i en ordbok) kan någon helt enkelt ha gissat det. Byt genast, i sådana fall.
  2. Du kan ha fått en keylogger, ett litet program som fångar upp alla tangentbordstryckningar som görs och därmed även alla lösenord du skriver in.
  3. Om du har exempelvis din webbläsare inställd så att den kommer ihåg lösenord för dig betyder det att lösenorden ligger sparade på hårddisken någonstans, vilket i sin tur betyder att ett illasinnat program kan läsa lösenorden.

Eller något annat. Om du har något illasinnat program på datorn skickar det förmodligen informationen det hittar via nätet till den som planterade eländet hos dig.

Har du ett antivirusprogram kan det eventuellt hitta ifall du har nåt bagg, men malware brukar kunna gömma sig rätt bra.

Blåser du datorn borde det försvinna.

Medlem sedan juni 200747 inlägg

jo jag förstod att det var fel lagt visste dock inte vart jag skulle lägga inlägget :(

men om någon planterat skiten på min dator o jag vet vem i såna fall måste han vara vid min dator eller kan han få informationen till sin dator?

har antivirus men den har ej reagerat.

lösen jag har är aldrig lätta det är både stora o små bokstäver plus siffror ;)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Flyttad från Programmering - Övrigt och rubrik ändrad.

Försök tänka på att ge trådar en beskrivande rubrik. "snälla lite hjälp tack" säger inte så mycket om dess innehåll. :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

secret00 skrev:

men om någon planterat skiten på min dator o jag vet vem i såna fall måste han vara vid min dator eller kan han få informationen till sin dator?

Nej, som sagt är det normala att programmet skickar informationen via nätet.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Installera om. Som Spango säger behöver man inte ha fysisk tillgång till maskinen. I praktiken kan det kan finnas precis vadsomhelst på den maskinen nu.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)