Kan PGP knäckas? Jag tycker frågan är intressant, jag är inte kunnig inom kryptologi eller hur underättelsetjänster fungerar, dock väcker det nyfikenhet!
Jag är skeptik till att något är 100% säkert. Vad tror ni? http://edition.cnn.com/SPECIALS/2001/nsa/stories/glossary/
Cryptanalysis: The conversion of encrypted messages into plain text without having the initial knowledge of the key used in encryption.
Sources: National Security Agency, White House
The NSA is the U.S. cryptology agency in charge of listening to the communications of other countries and enemies to produce intelligence information. It also helps create code and communications systems for the U.S. government that can resist eavesdropping by other countries. It is said to be the largest employer of mathematicians in the United States and perhaps the world.
För det första: PGP är inte en krypteringsalgoritm - det är ett program. Självfallet kan PGP lägga in bakdörrar, men eftersom att det är open source/free software så skulle det vara förödande för projektet.
Alla krypteringsalgoritmer kan knäckas - det utgår man ifrån. Det är hur lång tid det tar som är intressant. Den mest frekvent använda är RSA, en asymmetrisk krypteringsalgoritm (använder publika och privata nycklar).Om man gissar/antar att NSA har tillgång till en dator med en kapacitet motsvarande 4000 Xeon-processorer, skulle det ta flera hundratusen dagar att knäcka en RSA-nyckel på 1024 bitar.
Om vi tar en symmetrisk krypteringsalgoritm, som AES, kan vi uppskatta tiden att knäcka nyckeln till 1 timme på en nyckellängd om 64 bitar. En nyckel på 128 bitar skulle ta uppskattningsvis 10^18 dagar.