Det är inte svårt att få tillbaka datan ifrån formaterad hårddisk.
Det finns program som skriver skräpdata till disken, kör man det ett par gånger så kan vara säker på att din gamla data inte går att återskapa.
3 svar · 797 visningar · startad av MickeA.com
Tja,
Jag ska ominstallera en Dell-dator på måndag, då den ska byta användare (på jobbet).
Har tänkt lite på det här med recovery program osv, jag vill ta bort all gammal data från disken, det ska heller inte gå att återskapa datan.
Googlade lite på det och hittade följande program:
http://lifehacker.com/software/downloads/download-of-the-day-eraser-125289.php
När jag ominstallerar datorer brukar jag alltid ta bort partitionen helt och skapa en ny, som jag sedan formaterar.
Men detta är väl inget som gör att gammal data blir helt oåtkomlig?
Alla förslag på lösningar - som kostar pengar eller som är gratis välkomnas.
Tack!
Det är inte svårt att få tillbaka datan ifrån formaterad hårddisk.
Det finns program som skriver skräpdata till disken, kör man det ett par gånger så kan vara säker på att din gamla data inte går att återskapa.
Quid skrev:
Okej, gör man det innan / efter formateringen?
Hur "vet" man att gammal data inte går att återskapa? Har du förslag på program?
Formatera disken, skriv skräpdata ett 10-tal gånger. Formatera igen. Skulle nu någon köra ett recovery-program så kommer ju denne att få tillbaka skräpdatan istället för det som låg där innan.
Vi brukar använda ett program som heter FinalData på jobbet när vi ska rädda data.
För att skriva skräp kan man använda WipeDrive, fast det finns säkert program som är gratis också.