Känner någon till ett gratis antivirus som inte poppar upp hela tiden? Utan körs i bakgrunden utan att synas. Min mamma avskyr datorer och skulle behöva enklast tänkbara. :OO
Tyvärr har jag lite kört dom själv så jag kan inte säga om dom ploppar upp hela tiden eller inte, men samtidigt så måste ju programmet få säga till vad det gör och varför.
Tyvärr har jag lite kört dom själv så jag kan inte säga om dom ploppar upp hela tiden eller inte, men samtidigt så måste ju programmet få säga till vad det gör och varför.
Jag hade nog litat mer på att antivirusprogrammet tar rätt beslut än min mamma när det gäller datorer. :P
Jag hade nog litat mer på att antivirusprogrammet tar rätt beslut än min mamma när det gäller datorer. :P
Oftast så får man ju inte ta något beslut utan programmet talar om vad det har gjort och varför, osso får man trycka på OK.
Men jag håller med, det bästa vore ju om man kunde konfigurera programmet så att det arbetar "tyst", och det kanske går, men det får någon som använder dom svara på.
Igår bytte jag program hos min mamma, det gamla tog så mycket minne, nu blev det Nod32, det tog bara hälften så mycket minne och är bra på spyware också. Det går att ställa in så det inte visar några fönster (som iofs är diskreta i nedre högra hörnet). Kostar ju 400 kr/år men det är det värt tycker jag.
Någon som kanske har annat bra tips på program som inte tar så mycket resurser?? Det kan ju vara viktigt på våra mammors gamla trötta datorer.
Ja just... hon fick en urgammal laptop med Win ME installerat. Räcker gott för hennes behov (surfa/kolla mail en gång i månaden kanske). Så det krävs ju att det är ett antivirus som gamla burken orkar köra.
Jag kör själv Avira (gratisversionen) och där ploppar det ju upp ett stort reklamfönster t ex. Jag tror inte att min mamma skiljer så noga på "virus" och "antivirus", så är det nåt som helst fönster där frasen "virus" förekommer i en eller annan form så blir hon rädd. Och ploppar det upp ett stort reklamfönster så kommer hon läsa allt som står i det från vänstra övre hörnet till högra nedre, långsamt, och sen be om hjälp.
Det bästa med mammas dator just nu är den stora IE-ikonen mitt på skärmen där det står "INTERNET" (eftersom mamma vet att "e:et" betyder Internet), som i sin tur är en genväg till Firefox. :birp
Lite synd att det är ME som körs. Hade du kört något med NT-kärna (2k/xp) hade du kunnat installera det som administratör och låta mor din ha ett begränsat konto. På det sättet syns inte ens antiviruset om man inte kollar i aktivitetshanteraren. Nod32 är perfekt att installera så. :) Det kostar ju dock per år.
Nu tänkte jag vara så plump att jag föreslår en att du provar att installera en "mänskligare" inux-dist. typ Ubuntu eller PCLinuxOS. :) Behövs det support kan du ju alltid höra med folket här på wF. :)
Det bästa med mammas dator just nu är den stora IE-ikonen mitt på skärmen där det står "INTERNET" (eftersom mamma vet att "e:et" betyder Internet), som i sin tur är en genväg till Firefox. :birp
Haha! Åfan. Det var så man skulle göra. Jag installerade FF3 och morsan som alltid av ren princip bara är fientlig för allt nytt skyller ju alla problem på det såklart :)
Nu tänkte jag vara så plump att jag föreslår en att du provar att installera en "mänskligare" inux-dist. typ Ubuntu eller PCLinuxOS. :) Behövs det support kan du ju alltid höra med folket här på wF. :)
Jag försökte testa XUbunt på laptopen först, men den hade precis för lite ram för att det skulle funka. Annars hade jag installerat det. :(
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2